سازمان ملل: سرنوشت عبدالله صالح را یمنی‌ها تعیین خواهد کرد

56c4f08dc46188ee688b45b0فرستاده سازمان ملل به یمن با تاکید بر پایان دادن به جنگ “کشنده ” در یمن تصریح کرد که سرنوشت علی عبدالله صالح را خود یمنی‌ها مشخص خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از ایسنا، اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن در مصاحبه با روزنامه “الشرق الاوسط” درباره سرنوشت علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن گفت: یمنی‌ها خود سرنوشت صالح را مشخص خواهند کرد. سازمان ملل به نیابت از مردم یمن مشخص نخواهد کرد که چه کسی در آینده در این کشور نقش خواهد داشت اما در عین حال قطعنامه صریحی درباره صالح وجود دارد. تحریم‌ها براساس قطعنامه شورای امنیت است. کسی که تحریم‌ها را وضع می‌کند آن را اجرایی هم خواهد کرد.

وی افزود: اولویت ما در حال حاضر پایان جنگ است؛ چرا که جنگ یمن یک جنگ “کشنده” است که فاجعه و بحران انسانی را به وجود آورد. این برای ما اولویت است نه افراد و نقششان.

اسماعیل ولد الشیخ احمد گفت: مسئله تحریم‌ها علیه صالح و حذف نام وی و دیگران از لیست تحریم‌های سازمان ملل در مذاکرات من و هیئت کنگره سراسری مردمی به هیچ وجه مطرح نشده است.

فرستاده سازمان ملل به یمن اخیرا در جلسه اخیر شورای امنیت درباره یمن گفت: مذاکرات آتی صلح یمن با هدف رسیدن به توافق فراگیر برای پایان جنگ و ازسرگیری مذاکرات ملی جامع براساس قطعنامه ۲۲۱۶ و دیگر قطعنامه‌ها برگزار خواهد شد. این مذاکرات بر چارچوبی متمرکز خواهد بود که به بازگشت به روند انتقال مسالمت آمیز، روشمند و سازنده براساس طرح شورای همکاری خلیج فارس و نتایج مذاکرات ملی بینجامد.

وی از شورای امنیت خواست از تلاش‌هایش در هفته‌ها و ماه‌های آتی حمایت به عمل آورد.

الشیخ احمد از طرف‌های یمنی نیز خواست در مذاکرات کویت با حسن نیت و انعطاف پذیری حضور یابند تا این مذاکرات به حل سیاسی نهایی برای بحران کنونی منجر شود.

وی گفت: مسیر صلح احتمالا پیچیده خواهد بود اما با این حال عبور از آن ممکن است و شکست باید خارج از معادله باشد. من از شرکت کنندگان در مذاکرات خواهم خواست تا طرح عملی را برای تمامی نکاتی که با آن توافق صورت می‌گیرد از جمله اقدامات امنیتی انتقالی، عقب‌نشینی گروه‌های مسلح، تحویل سلاح سنگین و متوسط به دولت، ازسرگیری فعالیت نهادهای حکومتی، ازسرگیری مذاکرات سیاسی جامع و تأسیس کمیته ویژه زندانیان و بازداشت شدگان ارائه کنند. این طرح ساختار قوی برای توافق سیاسی جدیدی است که به یمن و یمنی‌ها برای برقراری صلح و ثبات کمک می‌کند. رسیدن به راهکار عملی و مثبت امتیازدهی از سوی دو طرف را می‌طلبد و میزان پایبندی و تلاششان را برای توافق نشان می‌دهد.

وی گفت: یمن امروز بر سر یک دو راهی است یکی که به سمت صلح می رود و دیگری که کشور را به سمت پرتگاه امنیتی و انسانی می‌کشاند و باید از آن دوری کرد.

آتش‌بس در یمن از یک هفته پیش با توافق انصارالله و عربستان برقرار شد تا راه را برای مذاکرات صلح کویت که ۱۸ اپریل برگزار می‌شود هموار سازد.

Author

About Author