سازمان سیا در تلاش تجهیز شورشیان علیه سوریه است

بر اساس یک گزارش، سازمان سیا امریکا در حال جمع آوری سلاح ‌در اردن است تا شبه ‌نظامیان سوریه را برای یورشی هماهنگ علیه دولت این کشور آماده کند.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه به نقل از روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» سازمان سیا در مدت سه هفته سلاح‌های امریکایی همچون موشک‌های ضد تانک به اردن منتقل خواهد کرد تا زمینه برای حمله به سوریه فراهم کند.

در این گزارش همچنین آمده است، پس از آن سازمان سیا دو هفته را برای گزینش و آموزش شبه‌نظامیان سوریه برای حملات مسلحانه علیه دولت دمشق صرف خواهد کرد.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، سازمان سیا با فرانسه در حال همکاری برای جمع‌آوری سلاح از کشورهای اروپایی و انتقال آن به اردن هستند. همچنین، انتظار می‌رود عربستان سعودی نیز سیستم دفاع هوایی قابل حمل موسوم به «من‌پدز» برای شورشیانی سوریه ارسال کند که اکنون در اردن در حال فرا گرفتن آموزش‌های نظامی هستند

بر اساس این گزارش، سازمان سیا از ماه اوت در غالب بخشی از طرح مخفیانه این سازمان جاسوسی که باراک اوباما اویل ماه جاری میلادی اجازه آن را صادر کرده است، اعزام ماهانه صدها شبه‌نظامی آموزش‌دیده به سوریه را هماهنگ خواهد کرد.

این در حالی است که به گفته مقام‌های فعلی و پیشین امریکا، دولت اوباما از بیم ادامه یافتن و سرعت گرفتن پیشروی‎‌های اخیر ارتش سوریه و پیروزی‌های آن علیه مخالفان مسلح تصمیم گرفته است شورشیان سوریه را تقویت کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، ۲۴ جوزا با ادعای این که دمشق با عبور از «خط قرمز» واشنگتن از سلاح‌های شیمایی علیه شبه‌نظامیان استفاده کرده است، چندی پیش به دولت خود دستور داد سلاح در اختیار شورشیان مسلح سوریه قرار دهد. دمشق این ادعاها را رد کرده است.

ماه‌های پیش از چراغ سبر اوباما نیز سازمان سیا انتقال تسلیحات به شبه‌نظامیان سوریه را هماهنگ می‌کرد.

در همین حال، روسیه به امریکا هشدار داده است که این سلاح‌ها در نهایت در اختیار گروه‌های تروریستی قرار خواهند گرفت.

درگیری‌های نظامی در سوریه که از اواسط مارس ۲۰۱۱ آغاز شده است، تا کنون جان شمار زیادی از مردم این کشور از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی را گرفته است.

دولت سوریه می‌گوید، این ناآرامی‌ها از خارج از کشور کنترل و هدایت می‌شود و گزارش‌های موجود نیز حاکی از آن است که شمار زیادی از شورشیان از اتباع خارجی هستند.

دمشق می‌گوید، غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن از جمله قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شورشیان حمایت می‌کنند.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می‌گوید اگر شبه‌نظامیان قدرت را در سوریه به دست گیرند، می‌توانند برای چند دهه‌ها خاورمیانه را به منطقه‌ای بی‌ثبات تبدیل کنند.

وی همچنین گفت که شبه‌نظامیانی از ۲۹ کشور جهان در مناطق مختلف سوریه علیه دولت این کشور می‌جنگند.

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در تازه‌ترین گزارش که روز پنج‌شنبه منتشر شد اعلام کرد از زمان آغاز جنگ شبه‌نظامیان در سوریه علیه دولت این کشور تا کنون دست‌کم ۹۳ هزار نفر کشته شده‌اند.

 در رباطه با افغانسیتان و پاکستان صحبت کردیم و روابط نیک این دو کشور خوب وبده .و پاکستان باید در رابط با روابط کوشش کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *