سازمان اطلاعات ترکیه از انفجار تروریستی آنکارا آگاه بوده است!

12782451_1033372580057195_1788733217_n

همزمان با تبادل اتهامات میان دولتمردان ترکیه و گروه های جدایی طلب کرد مبنی بر دست داشتن در انفجار تروریستی آنکارا، اظهارات نماینده ی پارلمان ترکیه از نقش مخرب سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه (میت) در اجرای این حمله ی تروریستی پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آرین آردم، نماینده ی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، در نشستی رسانه ای با تأکید بر دریافت گزارش های حاکی از احتمال وقوع حملات تروریستی و همچنین ارسال برنامه ی تدابیر پیش گیرانه به مراجع زیربط و در صدر آن فرماندهی نیروهای هوایی، بیان داشت: «این گزارش به احتمال حمله ی تروریستی داعش به مواضع نظامی ترکیه اشاره داشته و در مورخ ۲۰ ژانویه ابلاغ گردیده است، یعنی ۲۷ روز پیش از وقوع حادثه ی تروریستی. اکنون شاهد آن هستیم که در فاصله ی کوتاهی از پارلمان ترکیه، انفجاری تروریستی رخ می دهد.»

آردم با انتقاد شدید از ناکارآمدی سازمان اطلاعات ترکیه افزود: «چرا تدابیر لازم همزمان با دریافت این گزارش ها اتخاذ نشد؟ شوک زده هستیم از این که سازمان اطلاعات علیرغم اینکه کاملاً در جریان این حمله بوده نسبت به جلوگیری از آن هیچ اقدامی نکرده است.»

وی در تشریح موضع خود، گفت: «ممکن است بگویند هیچ ضعف امنیتی در کشور نداریم؛ سعی نکنید کسی را فریب دهید. سازمان اطلاعات قادر نیست از کشور حمایت کند، چرا که تمام وقت مشغول شنود احزاب معارضه است. ما به شدت نگران هستیم.»

نماینده ی حزب جمهوری خواه خلق در پایان سخنان خود با زیر سؤال بردن سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه اضافه کرد: «اگر آنچه رخ داده است یک اهمال بوده، پس کناره گیری مسئولین مرتبط یک ضرورت است؛ اگر حوادث تروریستی آنکارا، نتیجه ی اهمال نباشد پس آیا متعمدانه صورت گرفته است؟»

برخی ناظران حزب حاکم عدالت و توسعه را به دست داشتن در حملات تروریستی اخیر در ترکیه متهم می کنند. پیشتر نیز برخی گزارش های امنیتی از دست داشتن دولت ترکیه در انفجارهای تروریستی استان هاتای خبر داده بود.

تحلیلگران بر این باورند، دولت احمد داود اوغلو در راستای جلب حمایت مردمی و کاهش فشارهای سیاسی در پی شکست سیاست های دولت وی، در انفجار تروریستی آنکارا نقش مؤثری داشته است.

Author

About Author