ساختمان جدید پارلمان افغانستان رسما افتتاح شد

ولساختمان جدید پارلمان افغانستان توسط رئیس جمهورغنی و صدراعظم هند با حضور مقامات ارشد دولتی و اعضای دو مجلس در غرب شهر کابل طی مراسم ویژه رسما افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، “نارندرا مودی” صدراعظم هند صبح امروز جمعه (۴ جدی) برای افتتاح ساختمان جدید پارلمان افغانستان وارد کابل شد و پس از یک سلسله دیدار ها با مقامات ارشد کشور، ساختمان جدید پارلمان را افتتاح کرد.

مقام ها در این مراسم اعلام شد که هزینه ساخت ساختمان جدید پارلمان بالغ بر ۲۲۰ میلیون دالر بوده که توسط کشور هند پرداخت شده است.

ساخت این پارلمان در سال ۲۰۰۵ میلادی شروع شد.

پارلمان جدید دارای ۵ ساختمان است. یک سالن بزرگ برای مجلس نمایندگان اختصاص داده شده که ظرفیت ۳۶۰ نماینده را دارد و همچین مجلس سنا نیز دارای ۱۲۰ کرسی است.

براساس اعلام دولت افغانستان، ساختمان جدید پارلمان، ۵ برابر ساختمان کنونی مجلس این کشور است و برای صد سال آینده افغانستان در نظرگرفته شده‌ است.

این ساختمان توسط مهندسان و معماران هندی و افغان طراحی و ساخته شده و ساختمان آن مرکب از معماری هندی، افغانی و مغولی است.

براساس اعلام مقام‌های مسئول، گنبد این ساختمان بزرگترین گنبد در آسیا است.

در روزهای گذشته گزارش شده که هند تحویل سه فروند هلی‌کوپتر MI ۲۵ را به افغانستان نهایی کرده و قرار است این هلی‌کوپترها به زودی تحویل نیروهای امنیتی افغانستان داده شوند.

هند با کمک بیش از دو میلیارد دالر به افغانستان در ۱۴ سال گذشته، بعد از امریکا، بریتانیا، جاپان و آلمان پنجمین کشور بزرگ کمک کننده به افغانستان است.

در همین حال صداعظم هند در این سفرش به کابل اعلام کرد که کشورش سالانه ۵۰۰ بورسیه تحصیلی برای فرزندان شهدای افغانستان تدارک می دهد.

Author

About Author