زنگ آغاز سال تعلیمی”۱۳۹۳″مکاتب توسط رئیس جمهور نواخته شد

حامدکزی رئیس جمهورکشور طی برگزاری مراسم خاص زنگ آغاز سال تعلیمی ۱۳۹۳ را امروز (شنبه دوم حمل) در کابل به صدا در آورد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مراسم آغاز سال جدید تعلیمی در لیسه امانی شهر کابل با حضور مقامات بلند پایه دولتی، شماری از اعضای کابینه، اعضای پارلمان، استاتید دانشگاه ها و مکاتب برگزار شد.

در این مراسم فاروق وردک وزیر معارف دستآورد های یک سال گذشته در بخش معارف کشور را بررسی گرفت و آن را دستآور های بزرگ ملی افغانستان به کمک جامعه جهانی خواند.

به گفته مقامات وزارت معارف شمار دانش آموزان در مکاتب کشور بیش از یازده میلیون نفر رسیده و روند بورسیه ها در خارج از کشور همچنان ادامه دارد.

رئیس جمهورکرزی ضمن تبریکی سال جدید تعلیمی ۱۳۹۳به دانش آموزان، والدین را تشویش به فرستادن بچه های شان به مکاتب کرد.

 رئیس جمهور گفت: امروز و فردای کشور بدست اولاد های این مرز و بوم است و باید در بخش معارف و فراهم کردن تسهیلات برای ادامه تحصیلات بیشتر مهیا شود.

وی با تاکید بر کسب تعلیم، از جوانان کشور خواست تا در راستای تعلیم تلاش بیشتر نمایند، زیرا به باور رئیس جمهور در حال حاضر، نبرد علم و دانش در جهان حکم فرما است، بنائاً تعلیم و کوشش در انجام کارها بهترین وسیله برای پیروزی این نبرد میباشد.

به گفته ی رئیس جمهور، در حال حاضر براساس آمار های وزارت معارف بیش از یازده میلیون طفل و نوجوان به مکاتب می روند و هنوز هم ۱.۳ میلیون از رفتن به مکتب محروم می باشد، پس باید تلاش بیشتر صورت گیرد تا زمینه رفتن به مکاتب برای این اطفال نیز فراهم گردد.

او گفت: با رفتن تمام اطفال و جوانان افغانستان به مکاتب، کاروان ترقی و پیشرفت افغانستان است که در حرکت می باشد و هیچ موانع بیرونی نمی تواند سد راه پیشرفت های جوانان افغانستان شود.

حامد کرزی با تاکید بیشتر خاطرنشان ساخت: با توجه به پیشرفت های چشمگیر جوانان کشور درسال ها اخیر،مخالفان و دشمنان مردم افغانستان دیگر توانایی مبارزه با این نسل را نخواهد داشت.

وی در ادامه ی سخنانش اشتراک گسترده مردم در انتخابات را نیز یک گام ارزنده برای دست یافتن به ترقی کشور بیان کرد و گفت: حضور مردم در پروسه انتخابات باعث ترقی و پیشرفت جامعه خواهد شد، چرا که این عملکرد مردم ما دستاورد ها و پیشرفت دوازده سال گذشته مستحکم تر می سازد.

کرزی از به میان آمدن حکومت آینده توسط آرای مردم ابراز خرسندی کرد و گفت: حکومت آینده افغانستان به بخاطر پیشرفت های دوازده سال گذشته، انتخابات مشروع و حضور افراد با استعداد و مسلکی در نظام آینده می تواند زمینه های حکومتداری بهتر را فراهم سازد.

رئیس جمهور کشور با اشاره به گفتگو های صلح با طالبان گفت: صلح در افغانستان به میان میاید، همانطوریکه پاکستان با طالبان کشور شان گفتگو را آغاز کرده است طالبان افغان نیز برای گفتگو صلح با ما به تماس شده اند.

به گفته وی، طالبان و پاکستان فهمیده اند که تنها وسیله دوستی با مردم افغانستان از طریق صلح میباشد و مردم افغانستان براساس دوستی خویش زمینه صلح را در پاکستان فراهم می سازد.

در همین حال فاروق وردک؛ وزیر معارف گفت: نظام تعلیمی کشور با شعار تعلیم برای همه به پیش می رود، چرا که تجربه نشان داده که تعلیم نقش خوبی در تحکیم وحدت کاهش فقر، کاهش مرگ و میر مادران، رشد و شکوفایی جامعه تاثیرات بسزای دارد.

گفتنی است که رئیس جمهور کشور در ختم این محفل از نمایشگاه معارف کشور نیز دیدن کرد.

رئیس جمهور با کوبیدن سه چکش به روی زنگ مکاتب، سال تعلیمی ۱۳۹۳ را رسما افتتاح کرد.

زنگ مکاتب در کشور در حالی به صدا در آمد که هم اکنون شماری از مکاتب، ساختمان ندارد و دانش آموزان در زیر خیمه ها و یا هم در خانه های کرایی مشغول آموزش هستند.

نگرانی از مداخله طالبان، نبود امنیت برای استادان و دانش آموزان در مناطق دور دست جنوب شرق هنوزهم جریان دارد و شماری از مکاتب به روی دانش آموزان توسط طالبان مسدود شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *