زنان عربستان برای اولین بار به پای صندوهای رای رفتند

566bba58eb431زنان عربستانی امروز شنبه (۲۱ قوس) برای اولین بار به پای صندوق‌های رأی رفتند تا در انتخابات شوراهای شهر و روستا شرکت کرده و آرای خود را به صندوق‌های رای بیاندازند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان خاورمیانه، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، با وجود آنکه زنان عربستانی اجازه رانندگی در این کشور را ندارند، اما به آنها اجازه داده شده تا در این انتخابات نامزد شوند و تاکنون در لیست ۵۹۳۸ نفری تعداد ۹۷۸ زن نامزد انتخابات شدند.

بر اساس این گزارش، نامزدها برای کسب ۲۱۰۰ کرسی از شوراهای شهر و روستا با یکدیگر به رقابت می‌پردازند؛ علاوه بر آن صاحبان ۱۰۵۰ کرسی نیز با حکم پادشاه تعیین می‌شوند.

در طول مبارزات انتخاباتی نیز به زنان اجازه داده شده بود تا از پشت پرده سخنرانی کنند و یا اینکه برای خود نماینده مردی بیابند تا به جای آنها سخنرانی کند. بر اساس اعلام مقامات عربستانی نزدیک به ۱۳۰ هزار زن در فهرست‌های انتخاباتی شرکت کردند در حالی که تعداد مردان نزدیک به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن می‌رسد.

این سومین انتخاباتی است که عربستان در طول تاریخ خود شاهد آن است و در سال‌های ۱۹۶۵ تا ۲۰۰۵ این کشور شاهد برگزاری هیچگونه انتخاباتی نبوده است. عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان بود که تصمیم گرفت تا زنان در انتخابات شرکت کنند.

Author

About Author