زنان افغان، پیام‌‌آوران صلح

بعد از آنکه صلح افغانستان به تحقق نپیوست و تلاش‌های حکومت برای این امر همچنان ادامه دارد، حالا زنان بخشی از این پروسه حیاتی شدند و بدون حضور آنها ، رسیدن به صلح ناممکن جلوه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، چهارمین سمپوزیم زنان این‌بار تحت نام «زنان افغان، پیام‌آوران صلح» امروز (۲۵ثور) در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور در این سمپوزیم اظهار داشت که صلح بدون حضور زنان ناممکن است و این قشر جامعه در پروسه صلح، نقش موثری باید داشته باشد.

به گفته رئیس‌جمهور غنی، صلح افغانستان زمانی می‌تواند تامین شود که زنان و مردان کشور در آن سهیم باشند و نقش برجسته داشته باشند.

وی با بیان اینکه زنان افغانستان بیشتر از مردان کشور قربانی ناامنی‌ها و خشونت‌ها در کشور هستند، افزود که صلح بدون زنان ممکن نیست و برای این امر، زنان باید میزان سوادشان را بالا ببرند.

بر اساس معلومات رئیس‌جمهور، زنان افغانستان سه برابر مردان کشور بی‌سواد هستند و همین بی‌سوادی باعث شده تا در بخش‌هایی از کشور، حقوق زنان پایمال شود.

آقای غنی از زنان خواست پیشنهادات مشخص‌شان را درباره صلح و ثبات به دولت ارائه کنند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد که در گفتگوهای صلح باید صحبت‌های زنان شنیده شود.

از سویی هم، صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه نقش زنان را در اشاعه صلح و کاهش جنگ و ناامنی موثر دانسته اظهار داشت که در روند صلح باید با زنان نیز مشوره شود.

قابل ذکر است که چهارمین سمپوزیم زنان برای سه روز در ارگ ریاست جمهوری ادامه خواهد داشت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *