زلزله دیگری صبح امروز مالزی را لرزاند

زلزله دیگری صبح امروز شنبه ایالت صباح مالزی را لرزاند و ‘نجیب تون رزاق’ نخست وزیر این کشور برای در امان ماندن از انتقاد فورا خواستار

زلزله دیگری صبح امروز شنبه ایالت صباح مالزی را لرزاند و ‘نجیب تون رزاق’ نخست وزیر این کشور برای در امان ماندن از انتقاد فورا خواستار بسیج ارگان ها به منظور امدادرسانی احتمالی شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، زلزله ای به بزرگی ۶ ریشتر (مقیاس امواج درونی زمین) صبح روز جمعه (۱۵ جوزا) نیز سواحل غربی مالزی در ایالت صباح را لرزاند که باعث کشته شدن دستکم ۱۸ نفر از جمله چند خارجی در کوه کینابالو شد.

گزارش رسانه های مالزی حاکیست ساعاتی پیش زلزله دیگری به بزرگی ۵.۲ ریشتر ۲۸ کیلومتری شمال شهر ‘رانائو’ جایی که هفته گذشته نیز شاهد زلزله بود را لرزاند.

زلزله صبح امروز پس از گسترش شایعاتی مبنی بر وقوع احتمالی زلزله ای قوی در منطقه مردم را هراسان وارد خیابان ها کرد. این منطقه طی ۹ روز گذشته شاهد دستکم ۶۰ زلزله بوده است.

‘نجیب تون رزاق’ نخست وزیر مالزی که همزمان با زلزله هفته گذشته با خانواده به عربستان رفت تا مناسک حج عمره بجا آورد به شدت مورد انتقاد مردم و گروه های سیاسی قرار گرفت.

مردم معتقد بودند رهبر مالزی مناسبات با کشور عربستان را بر مردم خود که گرفتار زلزله شده اند ترجیح می دهد، هر چند نجیب این سفر را با توجه به تغییر پادشاه عربستان و برنامه ریزی انجام شده ضروری دانسته بود.

از سوی دیگر ده ها نفر از افرادی که در کوه چهار هزار و ۹۵ متری کینابالو گرفتار شده و به دلیل تخریب مسیر توان بازگشت به پایین را نداشتند از نوع امدادرسانی مالزی به شدت انتقاد کردند.

این کوه از مراکز گردشگری مالزی است و هنگام وقوع زلزله ده ها گردشگر خارجی در منطقه حضور داشتند و ناتوانی مالزی را در امدادرسانی به رسانه ها منتقل کردند. حال نجیب برای ایجاد شرایط بهتر و کاهش انتقاد دستور داده است تمام سازمان های دولتی بعد از زلزله صبح امروز به منظور امدادرسانی احتمالی بسیج شوند، هر چند گزارشی از خسارت دریافت نشده است.

اداره زلزله شناسی مالزی وقوع این زلزله را در حد متوسط ۵.۲ ریشتر گزارش کرده که ساعت دو و ۲۹ دقیقه بامداد امروز اتفاق افتاده است.

Author

About Author