زراعت باید به یک مسلک تبدیل شود

Afghanistan's new President Ashraf Ghani Ahmadzai speaks during his inauguration as president in Kabulرئیس جمهور غنی با ابراز نگرانی نسبت به مهاجرت های روستا به شهر، اظهار داشت که زراعت باید از یک عنعنه به یک مسلک تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی، رییس جمهوری اسلامی افغانستان امروز (اول حوت) در چهارمین کنفرانس ملی ترویج و انکشاف زراعتی صحبت کرده و اظهار داشت که با شرایط موجود، هیچ پسر دهقان حاضر به ماندن در روستا نیست.

به گفته وی، بدون انکشاف و ترویج زراعت، ثبات در افغانستان به دست نمی آید و حکومت در تلاش است تا با تمرکز بالای تولیدات داخلی، میزان واردات را کاهش دهد.

رئیس جمهور غنی افزود که ثبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور به زراعت وابسته است در حالی که معادن، رفاه را در کشور به بار می‌ آورد.

از سویی هم، وی معتقد است که بیلانس صادرات و واردات کشور «غلط» است؛ چون کشوری که سالها گندم به دیگر کشورها صادر می کرده؛ حالا به یک وارد کننده عمده گندم در منطقه تبدیل شده است.

آقای غنی اظهار داشت که تفاوت روستا و شهر زیاد است و این امر باعث شده تا پسر دهاقین به فکر رهایی از روستا باشد و دیگر به پیشه پدر اهمیت نمی دهد که این امر نگرانی های زیادی در رابطه به عدم ترویج زراعت در روستاها ایجاد می کند.

رئیس جمهور به تمام مقام های حکومتی به ویژه وزارت زراعت تاکید کرد تا زمینه ترویج زراعت در روستاها را با کمک بخش خصوصی فراهم کند تا از واردات مشابه خارجی جلوگیری شود.

وی استفاده از تولیدات داخلی را عاملی برای جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهر دانسته و اظهار داشت :«اگر جیب دهقان پر پول باشد، زمینه ترویج زراعت فراهم شده است و باید هدف هم انتقال پول به جیب دهاقین از راه استفاده از تولیدات داخلی است.»

با این حال، منبع زمین، آب، تخم، وسایل و کشتزار را از جمله عوامل مهم مناسبات اجتماعی دانسته و اظهار داشت که باید زمین های غصب شده به مستحقان واقعی بازگردان شود و در عین حال برای مهار آبها نیز مدیریت اساسی صورت گیرد.

رئیس جمهور غنی برای مهار آبها تصریح کرد که در سال آینده، کار ساخت ۲۱ بند آبی آغاز می شود تا آبها مهار شده و در زراعت استفاده شود.

در عین حال، اسدالله ضمیر، وزیر زراعت در این کنفرانس از آماده ساختن پالیسی جدید ترویج و انکشاف زراعتی خبر داده و اظهار داشت که تطبیق این پالیسی باعث انکشاف متوازن در بخش زراعت خواهد شد.

به گفته وی، این پالیسی جدید به سطح روستاها، ولسوالی ‌ها و ولایت ‌ها تطبیق می شود.

این کنفرانس در حالی برگزار می شود که افغانستان در حدود ۴میلیاد دالر واردات در بخش زراعت دارد در حالی که کشور در سالهای گذشته یکی از صادرکننده گان عمده محصولات زراعتی به کشورهای منطقه و جهان بود.

Author

About Author