رییس جمهور غنی، قرارداد تیل وزارت دفاع کشور را فسخ کرد

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان امروز در دیداربا مسئولین وزارت دفاع و شماری از شرکت های طرف قرار داد با وزارت دفاع، تمام قرار دادها مربوط به خریداری تیل با وزارت دفاع کشور را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نظیف الله سالارزی سخنگوی رییس جمهورغنی، در یک کنفرانس خبری در مورد ملاقات رییس جمهور با مسئولین وزارت دفاع، قراردادی های تیل آن وزرات و آنعده شرکت های که در بدست آوردن این قرارداد موفق نشده بودند، معلومات داد.

سخنگوی رییس جمهور در اولین کنفرانس خبری خود گفت که این دیدار با حضور دکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت، سرپرست مسئولین بخش تدارکات وزارت دفاع، مسئولین ای آر دی ایس، سیستیکا و مسولین آیساف و نماینده دفتر سیگارصورت گرفت.

در این دیدار به شمول قرارداد تیل وزارت دفاع، هفت قرارداد مختلف دیگر این وزارت نیز مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی رئیس جمهور افزود: رییس جمهورغنی خواستار توضیحات در مورد اتهامات علیه قرارداد های شده است که از سوی یکی از بازنده های قرارداد مذکور وارد گردیده و گفته است که در این قرارداد حدود ۲۱۵ میلیون دالر تفاوت موجود است.

وی گفت: این تفاوت از سوی آیساف و اداره سیگار نیز تایید شده و در گزارش ریاست تدارکات ریاست جمهوری نیز ثبت گردیده است و هفت قرارداد مختلف دیگر مربوط به وزارت دفاع نیز دارای مشکلات حقوقی و تخنیکی هستند.

سالارزی خاطر نشان نمود که رئیس جمهور پس از شنیدن توضیحات تمام جوانب به یک هیاتی تحت سرپرستی حمیدالله فاروقی دستور داده است تا قرارداد فعلی را به طور همه جانبه و بنیادی مورد بررسی قرار دهد.

وی گفت که در این دیدار تصامیم دیگری از جمله فسخ قرارداد فعلی تیل وزارت دفاع ملی و اعلام مجدد آن و توقف تادیات برای قراردادی فعلی تا ختم بررسی، نیز اتخاذ گردید.

آقای غنی از وزارت دفاع خواسته است که تمام دوسیه های تدارکاتی این وزارت را به ریاست جمهوری ارائه کند و صلاحیت های ای آر دی ایس در تشکیلات ریاست تدارکات ملی ریاست جمهوری مدغم شود.

به گفته سالارزی؛ از این به بعد بخش تدارکات وزارت خانه های امنیتی و دفاعی، ملکی خواهد شد و روی طرح آن ریاست تدارکات ریاست جمهوری کار خواهد کرد.

رییس جمهور افغانستان از نیروهای بین المللی خواسته است تا به منظور جلوگیری از وقوع هر نوع سکتگی در کار تدارکات وزارت دفاع ملی، اقدامات مشخصی را برای مرحله انتقال این قرارداد طرح کند.

آقای غنی گفته است که مشکلات همیشگی قرارداد های فعلی ایجاب می نماید که بعد از بررسی هیات موظف، قرارداد های مهم بصورت واضح و شفاف تحت ریاست وی به بررسی گرفته شود و این قرارداد تحت معیار های واضح و مشخص به شرکت های واجد شرایط سپرده خواهد شد.

رئیس جمهور یکبار دیگر روی ختم فرهنگ رشوت دادن و گرفتن تاکید کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *