رییس اجراییه: «افغانستان به گذشته تاریک بر نخواهد گشت.»

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه افغانستان، صبح امروز (۷میزان) در کنفرانس “شورای روابط جهانی هند” در دهلی جدید گفت که تروریستان نمی‌توانند روند تغییر و توسعه افغانستان را متوقف کنند.


به گزارش بخش بین المللی خبرگزاری خاورمیانه؛ در این کنفرانس که با اشتراک شمار زیادی از دیپلومات‌ها، پژوهشگران، روزنامه‌گاران و شخصیت‌های هندی برگزار شده بود، رییس اجراییه کشور افزود که «افغانستان به گذشته تاریک بر نخواهد گشت.»


داکتر عبدالله، افزود که دولت افغانستان تفاوتی میان تروریستان قایل نیست و آن‌ها را به خوب و بد تقسیم نمی‌کند.

رییس اجراییه افغانستان بر گسترش مناسبات منطقه‌ای تاکید ورزید و گفت که افغانستان به عنوان پلی میان جنوب و مرکز آسیا عمل می‌کند و به هیچ کشوری در منطقه تهدید نیست.

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی، درباره روابط کابل با اسلام آباد صحبت کرد و گفت که چالش‌هایی در روابط دو کشور وجود دارد و همه باید بدانند که رفاه و ثبات افغانستان به معنای رفاه و ثبات منطقه است. 

عبدالله افزود، که مردم افغانستان صلح می‌خواهند و به همین دلیل ما درهای مذاکره و تفاهم با مخالفان مسلح را باز گذاشتیم.

رییس اجراییه کشور، درباره گسترش مناسبات تجاری با هند صحبت کرد و گفت که «ما نباید منتظر باشیم که اوضاع تغییر کند و سرمایه‌گذاری نماییم.»

داکتر عبدالله در جریان اقامت خویش در هند، ضمن سخنرانی در برنامه‌های نشست «گذار به‌سوی رفاه» و دیدن از غرفه‌های شرکت‌های افغانی در نمایشگاه، با رییس جمهور،  وزیر امورخارجه و مشاور امنیت ملی هند نیز دیدار می‌کند.

به گفته برخی از آگاهان در دیدارهای که رییس اجراییه با مقامات هندی دارد، روی راهبر جدید ایالات متحده امریکا بحث و گفتگو صورت می‌گیرد.

بعد از اعلام راهبر جدید امریکا این دوهمین سفر یک مقام بلند پایه حکومت افغانستان به کشور هندوستان است؛ ماه گذشته صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه افغانستان در دیداری که با نخست وزیر و وزیر خارجه هند داشت روی راهبر ایالات متحده امریکا گفتگو کرده بودند.

روابط هند و افغانستان بعد از این راهبرد امریکا در حال گسترش است و قرار است که هندوستان ضمن کمک به ساختن زیر بناها در افغانستان در امر تعلیم و تربیه نیروهای امنیتی نیز سهم بگیرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *