ریاست جمهوری: طالبان در قندوز به زنان و عزت مردم تجاوز کردند

طالب قندوز1ارگ ریاست جمهوری افغانستان امروز جمعه (۱۰ میزان) با نشر بیانیه ای اعلام کرد:  بررسی مقدماتی در شهر قندوز در شمال کشور نشان میدهد که طالبان و همکاران تروریست شان بر علاوه اینکه رعب و ترس را در میان شهریان قندوز ایجاد نمودند، به زنان و عزت مردم تجاوز کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، طالبان برعلاوه کشتار غیر قضایی و خودسرانه افراد ملکی و نظامی، به اذیت و آزار و شکنجه مردم عامه دست زده اند.

طالبان سه روز قبل در یک حمله گسترده کنترل شهر قندوز در شمال افغانستان را بدست گرفت اما پس از آغاز حملات زمینی و هوایی نیروهای امنیتی کشور، طالبان از قندوز بیرون رانده شدند.

براساس بررسی های هئیت اعزامی دولت در قندوز، طالبان بر نوامیس و عزت مردم تجاوز کردند، زندانیانی را از بند رها نمودند که اکثر آنها به قتل و تجاوز به مال و عزت مردم محکوم بودند.

طالبان به غارت اموال مردم و دارایی های دولتی دست زدند، تعداد از ساختمان های دولتی از جمله رادیو و تلویزیون و نهاد های تعلیمی و تحصیلی را به آتش کشیدند و تجارت و داد و ستد مردم ولایت قندوز را شدیداً صدمه رسانیدند.

همچنان آنان اموال و دارایی های دفاتر ملل متحد و سایر موسسات غیر حکومتی، قونسلگری ها و نماینده گی های کشور های خارجی را به یغما بردند.

ریاست جمهوری افزوده که این اعمال همانگونه که سازمان عفو بین الملل در اعلامیه اخیر خود به آن اشاره کرده است، در جریان جنگ های مسلحانه و به اساس قوانین بشردوستانه بین المللی به عنوان جرایم علیه بشریت شناخته می شود.

حکومت جمهوری اسلامی افغانستان مصمم است که عاملین این جنایت را مورد پیگرد قانونی قرار دهد، به همین منظور کمیسیون ملکی را توظیف می کند تا خسارات ناشی از حضور طالبان در شهر قندوز و جنایاتی را که آنان در این مدت مرتکب شده اند، بررسی نموده، میزان خسارات را تشخیص نماید و عاملین آنرا شناسایی و به پنجه قانون بسپارد.

براساس گزارشهای تایید نشده در حدود ۲۰۰ زن در قندوز مورد تجاوز جنسی طالبان و تروریستان قرار گرفته و یک تعداد  از زنان را با خود برده اند.

Author

About Author