روند صلح افغانستان متاثر از جنگ های اخیر

تحرکات تازه طالبان مسلح بعد از مطرح شدن مذاکرات صلح، روند رسیدن به این آرمان را پیچیده تر ساخته و نیت طالبان مسلح را نیز زیر سوال می برد.

طالبان-ن

در اواخر سال گذشته و ابتدای سال روان، روند مذاکرات صلح چهارجانبه با حضور نماینده گان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین به خوبی پیش می رفت؛ اما در نتیجه کلی به دلیل عدم همکاری پاکستان، ناکام بود.

این مذاکرات زمینه حضور طالبان مسلح در پای میز مذاکره را نیز باز می کرد؛ اما برخلاف تمام نظرات و گفته ها، نیت پاکستان و طالبان مسلح، خلاف گفته هایشان را ثابت کرد.

بعد از اینکه پاکستان به تعهدات خود در نشست چهارجانبه عمل نکرد؛ رهبران کابل نیز این «خلاف وعده» را به صورت آشکار بیان کردند و روند مذاکراتی که ناکام بود را به چالش کشاندند.

بعد از گذشت دو ماه از سال، تحرکات طالبان مسلح در نقاط مختلف کشور و با حمایت مستقیم استخبارات منطقه، گسترش یافته و به صورت عملی در چهار جبهه شمال، جنوب، شرق و غرب وارد نبرد با نیروهای امنیتی شدند.

با گذشت پنج ماه از سال روان، طالبان مسلح بر شماری از مناطق کشور حاکمیت یافته و هر از گاهی ولسوالی یا روستایی را نیز به تصرف در می آورد؛ ضمن اینکه این تصرف برای مدت کوتاهی بود و نیروهای امنیتی کشور با رشادت، این مناطق را دوباره به کنترول می گرفتند.

139407081528299416205304

در این مدت، طالبان مسلح، ولسوالی های خان آباد و دشت ارچی کندز، دهنه غوری و بغلان مرکزی ولایت بغلان، بخش هایی از حصارک ولایت ننگرهار، نادعلی، ناوه و سنگین ولایت هلمند، بخش های عمده ولسوالی سانچارک سرپل و شماری از دیگر مناطق را برای مدتی در کنترول داشتند.

طالبان مسلح و صلح

اما این تحرکات طالبان مسلح، نقش بسزایی در پیچیده تر شدن روند صلح افغانستان دارد.

محمد اسماعیل قاسمیار، عضو شورای عالی صلح افغانستان در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت :«تحرکات اخیر طالبان مسلح، ۱۸۰درجه روند صلح را تغییر داده و متاثر ساخته است.»

به گفته وی، بعد از تحرکات اخیر طالبان مسلح، روند صلح چرخشی از «صلح به جنگ» داشته و این پروسه را پیچیده تر ساخته است.

قاسمیار اظهار داشت که کشتار، جنگ و تلفات جانی و مالی، قلوب مردم را می آزارد و صلح با این افراد را زیر سوال می برد؛ اما «دروازه های صلح» شورای عالی صلح همیشه باز است.

این عضو شورای عالی صلح تصریح کرد :«باید مخالفان متوجه باشند که با مردم مواجه هستند و اگر به این روند ادامه دهند، آینده را از دست می دهند و باید به آینده خود فکر کنند که مجبور هستند با همین مردم زنده گی کنند؛ اما اگر مردم آنها را قبول نکنند در جامعه جایی ندارند.»

فعالیت شورای عالی صلح

8C5B8DBF-AADA-4711-958E-2873C059B117_cx21_cy2_cw77_w987_r1_s_r1

با تمام تحرکات و شدت یافتن درگیری و نبرد نیروهای امنیتی با طالبان مسلح، شورای عالی صلح می گوید که این شورا به فعالیت های صلح طلبانه خود همچنان ادامه می دهد.

محمد اسماعیل قاسمیار می گوید که فعالیت های شورای عالی صلح برای آوردن مخالفان به پروسه صلح همچنان ادامه دارد.

به گفته وی، از ابتدای ایجاد شورای عالی صلح، رئیس پیشین آن (برهان الدین ربانی) و ۴۰ تن از اعضای مرکزی و ولایتی این شورا در راه صلح کشته شده؛ اما فعالیت آن متوقف نشده است.

مذاکرات با گلبدین حکمتیار

در ابتدای سال روان، زمزمه هایی مبنی بر پیوستن حزب اسلامی به رهبری گلبدین حمکتیار به پروسه صلح افغانستان مطرح شد و این زمزمه ها قوت نیز گرفت.

اما بعد از مدتی این روند کند شد و رئیس و اعضای جدید شورای عالی صلح نیز در ایجاد روشنی قابل ملاحظه ای در این روند؛ چندان موفق نبودند.

0,,19265507_304,00

محمد اسماعیل قاسمیار در این رابطه می گوید که آخرین بار هئیت حزب اسلامی به کابل آمده و در مورد پیش نویس تفاهم نامه، خواهان وضاحت از سوی شورای عالی صلح شد.

به گفته وی، بعد از آن تا حال کدام تحرکی از سوی گلبدین حکمتیار دیده نشده؛ هرچند اصول مذاکرات قبلی مورد تائید دو طرف قرار دارد.

هرچند گفته می شد که حکمتیار با رئیس جمهور غنی نیز گفتگو کرده است؛ اما عضو شورای عالی صلح از این رویداد اظهار بی خبری کرد.

با این حال، کارشناسان بارها در اظهارات خود روند کارکردهای شورای عالی صلح را زیر سوال برده اند و این کارکردها را ناکام خوانده و تنها موردی برای مصرف هزینه هنگفت دانسته اند.

 

Author

About Author