روند توزیع شناسنامه برقی در این هفته آغاز خواهد شد؟

همایون محتاط رییس اداره مرکزی ثبت احوال نفوس در صفحه فیسبک خود در مورد توزیع شناسنامه برقی نوشته است و ظاهرن این را میرساند که در همین هفته روند توزیع شناسنامه برقی آغاز شود.

محتاط نگاشته است، رییس جمهور هدایت داده است که آمادگی مراسم توزیع تذکره ی الکترونیکی را در روز های نزدیک بگیرید، میخواهم هر چه زودتر تذکره الکترونیکی خود را اخذ نمایم.»

همچنان ریس صاحب جمهور افزود ؛ در صورت بی نتیجه ماندن کار کمیته ی مختلط و رد فرمان تقنینی توسط دو ثلث مجلس نمایندگان به فیصله ی شان‌احترام خواهد گذاشت و مطابق فیصله ی شان تغییرات لازم را خواهیم آورد.

محتاط تصریح کرده است که اداره ی ما مطابق به هدایت رییس صاحب جمهور در هفته ی آینده با هماهنگی دفتر شان آماده گی مراسم توزیع اولین تذکره ی الکترونیکی را خواهد گرفت.

این خبر در حالی به صفحه رییس اداره مرکزی ثبت احوال نفوس نشر می‌شود که بارها از سوی مقامات عالی رتبه حکومتی خبر آغاز روند توزیع شناسنامه برقی داده شده است اما به هیچ کدام از این وعده ها عمل نکرده اند.

دو سال قبل داکتر عبدالله خوش‌خبری توزیع شناسنامه برقی را به مردم داده بود اما این روند دو سال از سر میز قوه مقننه به قوی اجراییه همین طور برعکس چرخیده می‌رود.

همچنان به تاریخ ۱۰ حوت سال گذشته، دفتر محمد سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور اعلام کرد که رهبران حکومت وحدت ملی در بارۀ تمامی مسایل حقوقی و قانونی روند توزیع شناس‌نامه های برقی به توافق رسیده اند و احتمال میرود رییس‌جمهور فرمان آغاز روند توزیع شناسنامه های برقی را به زودی صادر کند.

اما ماه گذشته مشرانو جرگه فرمان تقنینی رییس جمهور غنی در بارۀ تغییر قانون ثبت و احوال نفوس و درج واژه های «افغان» و قومیت در شناسنامه های برقی را  تأیید کرد.

این در حالی است که پیش از این، مجلس نماینده‌گان این قانون را رد کرده بود. اعضای مجلس نماینده گان استدلال شان این بود که درج این واژه ها در شناسنامه های برقی که قرار است به شهروندان کشور توزیع شود، ضروری نیست و باعث ایجاد اختلاف های قومی و زبانی می شود.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *