روسیه تجزیه افغانستان را خطرناک پیش بینی کرد

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه روسیه طرح تجزیه افغانستان را خطرناک عنوان نمود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، چندی قبل حامد کرزی اعلام کرد: کوشش هایی برای ‘ملوک الطوایفی’ ساختن افغانستان جریان دارد و طرح هایی برای واگذاری بخش هایی از افغانستان به طالبان روی دست گرفته شده است.

با انتشار خبرهای مبنی بر تجزیه کشور، رئیس مرکز تحقیقاتی و راهبردی کشور داود مردیان هم در هشداری به کشورهای منطقه گفته است که آمریکا در پی تجزیه افغانستان و تغییر جغرافیای منطقه است و این کشورها باید با همگرایی منطقه ای از این طرح جلوگیری کنند.

اکنون در میان کشورهای منطقه، روسیه نگرانی خود را از تجزیه افغانستان اعلام کرده است، این منبع آگاه در وزارت خارجه افغانستان که نخواست نامش فاش شود، گفت: تجزیه افغانستان به معنای افزایش تنش و بحران در این کشور است، به گفته وی طرح تجزیه افغانستان اگر با هدف تامین امنیت صورت می گیرد، اشتباه است.

او می گوید: سناریوهایی که اکنون به بهانه های مختلف به حکومت ارائه می شود تا دولت مرکزی بر آن ها کنترلی نداشته باشد، منطقه را با خطر مواجه می کند، وضعیت افغانستان و تحولات موجود در این کشور همیشه مورد توجه مقامات کشور روسیه بوده است.

به گفته مقامات روسیه اوضاع افغانستان تاثیر مستقیم بر وضعیت منطقه دارد، لذا روسیه خواهان بهبود وضعیت افغانستان است، در همین حال اخیرآ نشست “اوضاع افغانستان و تاثیر آن بر منطقه” در مسکو برگزار شد، در این اجلاس که کارشناسان روس و هند حضور داشتند، اوضاع افغانستان و طرح تجزیه این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کارشناسان در این نشست نگرانی خود را از این سناریو بیان کردند، واکنش روسیه و کشورهای منطقه بر طرح تجزیه افغانستان زمانی شدت گرفت که یک مقام کشور پاکستان از دولت کابل خواست تعدادی از ولایات به طالبان سپرده شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *