روسیه تا طرح تقسیم عراق مخالفت کرد

n00058542-bدولت روسیه با انتقاد از طرح تقسیم عراق که به‌وسیله معاون رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح شده است، این طرح را «غیرمسئولانه» و «غیر قابل قبول» خواند.

به‌گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به‌نقل از خبرگزاری «تاس»، «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه گفت: طرح تقسیم عراق، گفت‌وگوی ملی با هدف حل بحران این کشور را با خطر انحراف مواجه می‌کند.

براساس این گزارش، «لاوروف» افزود: روسیه از هیچ طرحی که با هدف تقسیم عراق وضع شود، حمایت نمی‌کند و خواهان آغاز گفت‌وگوی ملی برای درمان بحران جاری است.

وزیر امورخارجه روسیه در نشست جوانان باعنوان «سرزمین معنا» گفت: ما هرگز سخنان «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا را که می‌گوید عراق باید به بخش‌های شیعه و سنی تقسیم شود و آنچه را کردها می‌خواهند به آنها بدهیم، نمی‌پذیریم.

«لاوروف» گفت: موضع «بایدن» غیرمسئولانه و از آن مهمتر غیرقابل پذیرش است زیرا فردی از خارج به مردم عراق دستور می‌دهد که چه کار کنند. ما هرگز به چنین کارهایی متعهد نمی‌شویم. اینکه امروز به سنی‌ها بگوییم بیرون بروید و فردا به شیعه‌ها همین را بگوییم، این «مهندسی اجتماعی» دخالت در ساختار دولتی از خارج است. ناکارآمدی چنین طرحی مشهود است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: ما معتقدیم که عراقی‌ها از جمله شیعه، سنی و کردها، باید خودشان تصمیم بگیرند که می‌خواهند چطور زندگی کنند.

سخنان «لاوروف» در حالی مطرح می‌شود که «بایدن» نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا را بررسی می‌کند.

ایده تمرکززدایی قدرت در عراق در اوایل سال ۲۰۰۶ و در مقاله‌ای برای «نیویورک تایمز» با عنوان «وحدت به‌ وسیله خودمختاری در عراق» مطرح شد. «بایدن» در این مقاله ایده فدرالی شدن در مناطق خودمختار در عراق برای سنی‌ها، شیعه‌ها و کردها را مطرح کرد.

Author

About Author