روسای افغانستان و ترکیه موافقت نامه همکاری امضا کردند

روسای افغانستان و ترکیه موافقت نامه همکاری درازمدت را میان دو کشور در کابل امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رجب طیب اردوغان “رئیس جمهوری ترکیه” در یک سفر رسمی صبح روز شنبه (۲۶ میزان) وارد کابل شد.

آقای اردوغان در این سفر ضمن دیدار با دکتر عبدالله عبدالله “رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی” افغانستان و سترجنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری، موافقت نامه همکاری دراز مدت را با اشرف غنی احمدزی همتای افغان خود امضا کرد.

روسای افغانستان و ترکیه پس از امضای سند موافقت نامه همکاری، در یک نشست مشترک خبری حضور یافتند.

رئیس جمهوری کشورمان در این نشست خبری ضمن مهم و حیاتی خواندن امضای موافقت نامه همکاری با ترکیه گفت: تمرکز بیشتر این سند روی گسترش تجارت، سیاست و حل بحران های امنیتی در منطقه است.

به گفته احمدزی، کشور ترکیه در سال های گذشته همکار خوبی برای دولت افغانستان بوده و علاوه بر کمک میلیون ها دالر در بخش بازسازی، زمینه ادامه تحصیلات صدها دانشجوی افغان در دانشگاه های ترکیه مهیا شده است که در حال تحصیل هستند.

رئیس جمهورغنی گفت: با رجب طیب اردوغان درمورد دنیای اسلام، ایجاد تحکیم دموکراسی و اقتصادی، تلاش های دوامدار برای ایجاد صلح در منطقه و گسترش مناسبت های دوجانبه افغانستان و ترکیه صحبت کرده اند.

آقای غنی گفت: اولین اقدام ترکیه بازسازی مدرسه بهاالدین ولد زادگاه مولانا جلال الدین بلخی در ولایت بلخ است، که بزودی آغاز خواهد شد و از طرف دیگر قرار است ترکیه دانشگاه مولانا جلال الدین بلخی را در کابل ایجاد کند و همچنین شفاخانه علی‌آباد را در شهر کابل بازسازی کند.

همچنین رجب طیب اردوغان “رئیس جمهوری ترکیه” در این نشست خبری، نخستین انتقال مسالمت آمیز قدرت سیاسی در افغانستان را دست آورد بزرگی برای این کشور خواند و تاکید کرد که داشتن روابط در سطح ̎ایده آل̎ در بخش های مختلف از خواسته های مشترک ترکیه و افغانستان است.

آقای اردوغان خاطرنشان کرد که موافقت نامه همکاری درازمدت فصل جدیدی در روابط میان دو کشور خواهد گشود، ترکیه و افغانستان علیه تروریزم مبارزه مشترک خواهند کرد و برای رسیدن به یک صلح منطقه ای نیز تلاش می کنند.

همزمان با سفر رجب طیب اردوغان در کابل، جاده عمومی قیر ریزی شده پل سوخته – دارالامان در غرب شهر کابل به هزینه بیش از ۱۱ میلیون دالر کمک کشور ترکیه، از سوی شهرداری کابل افتتاح شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *