روز خبرنگار در خطرناک ترین کشور برای خبرنگاران

بر اساس تصمیم حکومت افغانستان، بیست و هفتم ماه حوت به عنوان روز «خبرنگار» نامگذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز (۲۷حوت) برابر است با روز ملی خبرنگاران در افغانستان.

روز خبرنگار در حالی در افغانستان تجلیل می شود که این کشور یکی از خطرناکترین کشورهای جهان برای خبرنگاری است و خبرنگاران از هیچ مصونیت ایمنی برخوردار نیستند.

به گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان، در سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) مجموعاً ۱۲۱ مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه ای در کشور ثبت شده است.

از مجموع موارد ثبت شده، ۱۷ خبرنگار و کارمند رسانه‌ ای به قتل رسیده اند که این رقم یکبار دیگر افغانستان را در صدر کشورهای خطرناک برای کار خبرنگاری قرار میدهد.

بر اساس یافته های این کمیته، ۱۵ مورد مجروحیت، ۲۱ مورد لت و کوب، ۳۸ مورد تهدید، ۲۳ مورد توهین و بدرفتاری، یک مورد اخراج توام با بدرفتاری، ۵ مورد بازداشت های مؤقت و یک مورد اختطاف نیز ثبت شده است.

هرچند که آمار قتل خبرنگاران در سال ۲۰۱۸ کاهش ۱۵درصدی را نشان می دهد؛ اما این کشور همچنان برای خبرنگاران است و در جریان ده روز گذشته، ۴ خبرنگار در ولایت های تخار و خوست کشته شده و یک خبرنگار نیز در ولایت قندهار در نتیجه انفجار ماین مقناطیسی در موترش، زخمی شد.

با این حال، کابینه دولت افغانستان دو هفته پیش فیصله کرد که روز ۲۷ حوت را به نام روز خبرنگار مسمی کرده و از آن تجلیل شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *