روزانه ۱۵۰۰ حمله سایبری به سایت های دولتی افغانستان صورت می گیرد

خبرگزاری خاورمیانه

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می گوید که روزانه از یکهزار تا ۱۵۰۰ حمله از سوی هکرها به سایت های دولتی صورت می گیرد؛ اما به دلیل امنیت خوب، تا حال موردی از هک گزارش نشده است.

یاسین صمیم، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در گفتگوی ویژه با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت که به دلیل کنترول کامل بر معلومات وب سایت های دولتی و امنیت لازم، حمله های صورت گرفته، بی نتیجه بوده است.

به گفته وی، تمام استندردها و قراردادهای لازم انترنتی در سایت های دولتی از سوی وزارت مخابرات که محل اصلی «هاست» سایتهای دولتی است، در نظر گرفته می شود تا امنیت سایت ها بالا برود.

در حالی که کنترول انترنت یکی از موارد و کارکردهای مهم دولت ها به حساب می آید، دولت افغانستان مدعی است که تمام «گیت وی» یا مسیر ورودی انترنت به کشور را تحت کنترول دارد.

صمیم تاکید کرد که این وزارت توانایی دارد که انترنت هر منطقه ای از کشور را قطع کند.

به گفته وی، اما به دلیل آزادی بیان، مطابقت با قانون اساسی و در راستای تحقق قانون حق دسترسی به اطلاعات، این وزارت تنها در صورتی انترنت مناطق را قطع خواهد کرد که شورای امنیت برای آنها هدایت بدهد.

خبرگزاری خاورمیانه
خبرگزاری خاورمیانه

صمیم در واکنش به گفته هایی مبنی بر اینکه اگر دولت انترنت ولایت کندز در زمان سقوط آن را قطع می کرد؛ فاجعه آن سقوط تحت کنترول می بود؛ اظهار داشت :«انترنت تنها در زمانی که منافع ملی در خطر باشد و شورای امنیت هدایت بدهد، از سوی وزارت مخابرات قطع می شود و این کار خیلی ساده است؛ اما وزارت به صلاحیت خود انترنت هیچ منطقه ای را قطع نمی کند.»

بر اساس معلومات سخنگوی وزارت مخابرات، انترنت افغانستان از ۵ «گیت وی» (مسیر ورودی) وارد کشور می شود که دولت بر تمام این دروازه ها کنترول دارد.

از سوی دیگر منبع با اشاره به سانسور در استفاده از انترنت و فضای مجازی، تاکید کرد که دولت به هیچ وجه اراده ندارد بر استفاده از انترنت سانسور وضع کرده و یا فیلترسازی کند.

صمیم اظهار داشت که شرکت های خصوصی آزادانه می توانند با گیت وی های خارجی ارتباط داشته باشند؛ اما این کار کاملا در اختیار دولت است و تمام این شرکت ها در اترا (مرکز تنظیم خدمات مخابراتی) ثبت بوده و به صورت رسمی فعالیت دارند.

اما سخنگوی وزارت مخابرات اظهار داشت که با توجه به عدم سانسور در استفاده از انترنت؛ چند حساب کاربری که به نام اشخاص و یا افراد برجسته کشور ایجاد شده و از آن سوء استفاده شده بود از سوی این وزارت مسدود شده است.

وی این کار را نوعی جرایم سایبری دانسته و افزود که برای اینکه محیط استفاده از شبکه های مجازی قانونمند باشد، به همین دلیل قوانین جرایم سایبری، امضای الکترونیک و داد و ستدهای الکترونیکی ایجاد شده و به وزارت عدلیه ارسال شده و قرار است تا در سال آینده به پارلمان ارسال شده و تصویب شود.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی صمیم، تا حال ۵۰ تا ۶۰ صفحه جعلی از سوی وکلای شورای ملی، افراد برجسته دولتی و سیاسیون کشور به وزارت مخابرات گزارش داده شده و جلوی فعالیت آنها گرفته شده است.

سخنگوی وزارت مخابرات به صورت واضح گفت :«دولت به هیچ وجه اراده ندارد که بالای استفاده از انترنت و شبکه های اجتماعی سانسور وضع کند.»

صمیم این اقدامات را نوعی برنامه کوتاه مدت از سوی وزارت مخابرات دانسته و اظهار داشت که در نظر است تا یک شورا با حضور نهادهای امنیتی تشکیل شود تا با قانونمند ساختن محیط های اجتماعی، برنامه های بلند مدت را عملی سازد.

در عین حال وی به استفاده کننده گان انترنت در کشور اشاره کرده و اظهار داشت که نسبت به سال ۲۰۱۰ که ساحه پوشش انترنت کشور ۱۰ درصد بود؛ حالا به ۱۷درصد رسیده است که خود نوعی پیشرفت را نشان می دهد و از نگاه قیمت نیز با شماری از کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست؛ در حالی که عمر زیربنای مخابراتی کشور به چند سال گذشته برمی گردد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *