روحیه طالبان، تضعیف و تضاد در بین شان ایجاد شده است

نهادهای امنیتی کشور می گویند که روحیه گروه طالبان بعد از مرگ ملااختر منصور تضعیف شده و در بین آنها تضادهای زیادی ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سخنگویان وزارت های امور داخله و دفاع و شورای امنیت ملی امروز (۶جوزا) در نشست خبری در کابل حضور یافتند.

این سخنگویان کشته شدن ملااختر منصور را عاملی برای تضعیف روحیه جنگی گروه طالبان دانسته و اظهار داشتند که از بین رفتن منصور، تضادها و درزهای زیاد در بین طالبان ایجاد کرده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله گفت که تمام گروه ها با از دست دادن رهبرشان با مشکل روبرو می شوند و با کشته شدن ملااختر، گروه طالبان نیز روحیه جنگی خود را از دست داده اند.

IMG_0070

به گفته وی، انجام حملات انتحاری نشان از ضعف طالبان دارد و با کشته شدن رهبرشان دیگر توانایی لازم در برابر نیروهای امنیتی را ندارند.

با این حال، صدیقی اظهار داشت که خبرهایی نیز وجود دارد که بعد از کشته شدن ملااختر منصور، بعضی گروه های وابسته به طالبان تمایل دارند با دولت یکجا شده و از جنگ دست بکشند.

در عین حال، تواب غورځنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی، فرصت به وجود آمده را برای طالبان مناسب دانسته و اظهار داشت :« طالبان باید به صلح بپیوندند تا کشته نشوند.»

به گفته وی، دولت با عناصری که از جنگ دست می کشند استقبال کرده و طالبان باقی مانده باید به این رویکرد دولت جواب مثبت بدهند؛ در غیر آن با نیروهای امنیتی افغانستان روبرو خواهند شد.

تغییرات در هلمند

3c26d50b6945965f456199b672a05163_XL

هرچند در این روزها تمام تمرکز بالای رهبری جدید گروه طالبان و رویکرد وی در برابر دولت است؛ مقام ها در ارگان های امنیتی از تغییر وضعیت هلمند خبر می دهند.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی می گوید که به زودی تغییراتی در وضعیت هلمند به وجود خواهد آمد؛ چون نیروهای امنیتی در حال دستاوردهای عمده در این ولایت هستند.

به گفته وی، نیروهای امنیتی به ویژه کوماندوها و نیروهای خاص توانایی هرگونه عملیات شبانه و روزانه بر علیه مواضع گروه طالبان را دارند.

از سوی دیگر، صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله نیز از تغییرات عمده در سطح رهبری پولیس هلمند خبر داده و می گوید که برای لشکرگاه برنامه های عمده ای روی دست است.

صدیقی اظهار داشت که به زودی در وضعیت هلمند تغییرات خوبی به وجود خواهد آمد.

شهروند پاکستان، پاسپورت افغانستان

00pa

با این حال، سخنگوی وزارت امور داخله در مورد دو شهروند پاکستان که قصد داشتند با استفاده از پاسپورت های جعلی افغانستان به هند رفته و در آنجا حمله های انتحاری انجام دهند، گفت که تحقیقات در این رابطه به شدت جریان دارد.

وی گفت که این موضوع در هماهنگی با سفارت هند پیش می رود.

Author

About Author