روحانی، اوباما و نتانیاهو درنشست عمومی سازمان ملل متحد

نشست عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بیشتر پیرامون سه سخنرانی از سه رقیب دیرینه ی باراک اوباما و حسن روحانی رئیسان جمهور امریکا  و ایران و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می چرخید و خبر ساز بود  .

به گزارش خبر گزاری خاور میانه، باراک اوبا در سخنانش  از فتوای حضرت آیت الله  خامنه ای رهبر  جمهوری اسلامی  مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی این کشور استقبال کرد و گفت اکنون مرحله عمل فرا رسیده است.

ساعاتی پس از سخنرانی اوباما،حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در تریبون مجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی پرداخت.

سخنرانی روحانی صریح و قاطعانه بود، وی با کلامی فصیح و با استفاده از شعر فردوسی  و آیه قرآن سعی نمود تا دیپلماسی خود را به جهانیان عرضه کند.

روابط ایران و امریکا در سال‌های گذشته آن چنان تیره می نمود که هیچ کدام از طرفین در سخنرانی های طرف مقابل در مجمع عمومی سازمان ملل حضور پیدا نمی کرد، اما این بار مقامات عالیرتبه آمریکا و ایران در زمان سخنرانی رؤسای جمهور دو کشور در مجمع حضور داشتند.

روحانی هم ابتدا به بیان مسائل بین المللی پرداخت و جامعه جهانی را به ایجاد صلح و مخالفت با خشونت دعوت نمود.

آقای روحانی گفت که ایران به دنبال تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک با دیگر کشورهاست و در این چارچوب در پی افزایش تنش با ایالات متحده آمریکا نیز نیست.

وی افزود: سخنان پرزیدنت اوباما را به دقت گوش دادم، در صورت عزم سیاسی رهبران آمریکا و خودداری از دنبال کردن منافع گروه های فشار جنگ طلب، می توان به چارچوبی برای مدیریت اختلافات رسید. در این چارچوب موضع برابر، احترام متقابل و اصول مسلم شناخته شده بین المللی باید مبنا باشد؛ البته در این زمینه انتظار ما از واشنگتن شنیدن صدای واحد است.

“وی در خصوص پرونده هسته ای ایران ادامه داد: ایران و دیگر کنشگران باید دو هدف مشترک را به عنوان دو قسمت غیرقابل تفکیکِ راه حل سیاسی پرونده هسته ای ایران دنبال کنند که به گفته او این دو هدف مشترک یکی این است که برنامه هسته ای ایران و همه کشورهای دیگر می باید تنها در جهت اهداف صلح آمیز باشدی و دیگر این که پذیرش اعمال حق غنی سازی و سایر حقوق هسته ای در خاک ایران تنها راه تامین هدف اول است.

او بار دیگر تاکید کرد که «سلاح هسته ای و کشتار جمعی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران نداشته و با باورهای بنیادین مذهبی و اخلاقی ما در تعارض است

به گفته آقای روحانی ایران، به دنبال راه حل مسایل و نه تولید مشکلات است. هیچ پرونده و موضوعی نیست که با امید و اعتدال، با احترام متقابل و با نفی خشونت و افراط قابل حل نباشد.

رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود گفت که در این سال ها، یک صدای مسلط پیاپی شنیده شده است که گزینه جنگ روی میز است، اما امروز بگذارید در برابر این سخن ناکارآمد و غیرقانونی بگویم صلح در دسترس است.

آقای روحانی سپس به نام جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرد که در گام نخست طرح جهان علیه خشونت و افراطیگری در دستور کار سازمان ملل متحد قرار گیرد و همه دولتها و سازمانهای بین المللی و نهاد مدنی تلاش های جدیدی را برای سوق دادن جهان به این سو سامان دهند.

او گفت که باید به جای گزینه ناکارآمد ائتلاف برای جنگ در مناطق مختلف جهان به ائتلاف برای صلح پایدار در سراسر جهان اندیشید .

اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ضمن عیب جویانه خواندن سخنرانی روحانی  و اکنده بودن آن از دو رویی دیپلماسی  حسن روحانی را متهم به وقت کشی کرد  و این سخنان وی را فریبی تازه برای دست یازیدن به تسلیحات اتمی دانست  .

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *