رهبر جدید شورشیان طالب و آینده نامعلوم!!

اکنون خبر مرگ ملااختر منصور، رهبر پیشین شورشیان طالب از سوی همه جوانب تائید شده است، در حالی که تا پیش از امروز شورشیان طالب به صورت رسمی این خبر را تائید نکرده بودند.

رهبر پیشین شورشیان طالب در حمله شب شنبه هواپیماهای بی سرنشین امریکا در ایالت بلوچستان پاکستان کشته شد؛ منطقه ای که پیش از این شاهد هیچ حمله هواپیماهای امریکایی نبود.

اسلام آباد مواضعی متفاوت در قبال این حمله اتخاذ کرده و از یک سو حمله هواپیماهای امریکا به «دالبندین» شهر کویته در ایالت بلوچستان پاکستان را نقض حاکمیت ملی این کشور قلمداد کرده و با انتشار اطلاعیه ای گفته است که مشخصات پاسپورت «محمد ولی» فردی که در این حمله کشته شده با اختر منصور مطابقت دارد و از سوئی دیگر گفته است که مرگ رهبر طالبان را تائید نمی کند.

حال گمانه زنی هایی وجود دارد که بعد از وعده سرتاج عزیز، مشاور سیاست خارجی و امنیت ملی پاکستان به امریکا برای آوردن شورشیان طالب به پای میز گفتگو و امتناع شورشیان از این درخواست، آنان برای حذف رهبر طالبان با امریکا همکاری کردند.

هرچند که باور کردن این موضوع که اسلام آباد برای از بین بردن ملااختر منصور با امریکا همکاری کرده باشد؛ اما بخشی از گمانه زنی ها نیز حاکی از آن است که اسلام آباد در کشتن ملااختر نقش داشته است.

این بحث ها در شماری از رسانه های پاکستانی نیز وجود دارد و این امر نشان می دهد که اختر منصور هدف حمله قرار گرفته است.

انتخاب رهبر جدید

13288943_1060509040695351_1712209313_n

با گذشت کمتر از یک هفته از نشر خبر مرگ ملااختر منصور، امروز شورشیان طالب با نشر خبرنامه ای ضمن تائید کشته شدن ملامنصور، «هیبت الله آخوندزاده» را به عنوان جانشین وی انتخاب کردند.

آخوندزاده از حدود سه سال قبل که ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان فوت کرد و اختر منصور در خفا و بدون آنکه مرگ ملا عمر را آشکار کند، مسئولیت این گروه را به عهده گرفت، به عنوان معاون وی فعالیت می کرد.

پیش بینی می شود که آخوندزاده راه بسیار دشواری را در پیش خواهد داشت و یکی از مهمترین چالش های وی تصمیم گیری برای ادامه جنگ و یا گفتگو با دولت افغانستان خواهد بود.

چالش مهم دیگر رهبر جدید شورشیان طالب، جلوگیری از انشعاب های جدید و ریزش نیروهای این گروه به سمت گروه های تروریستی دیگر است؛ موضوعی که بعد از مرگ ملامحمد عمر و دوران رهبری اختر منصور به وضوح دیده شد.

در زمان اختر منصور، شورشیان طالب یا با داعش یکجا شدند یا اینکه هرکدام از آنها در شماری از ولایت ها ادعای رهبری کرده  برای خود نیرو جذب کرد.

در زمان ملااختر منصور از آدرس وی نامه ای به «ابوبکر البغدادی»، سرکرده گروه تروریستی داعش نوشته و به وی هشدار داد که اولا این نکته را روشن کند که افرادی که با پرچم داعش در افغانستان فعالیت می کنند، با آن گروه ارتباط دارند یا خیر؟ و به البغدادی هشدار داد که پای خود را از افغانستان بیرون بکشد زیرا در غیر این صورت با واکنش شورشیان طالب روبرو خواهد شد.

در زمان رهبری ملااختر منصور به نامه وی پاسخ داده نشد و در برخی موارد شورشیان طالب با افراد داعش در بخش هایی از کشور درگیر نیز شدند.

اما حال رسیده گی به این نامه و پاسخ احتمالی آن نیز از مسئولیت های سنگین مانده بر گردن جانشین اختر منصور (هیبت الله آخوندزاده) خواهد بود.

آخوندزاده، از نظر زمانی نیز در شرایط دشواری قرار گرفته است؛ زیرا امریکا و برخی دیگر از کشورهای دیگر بین المللی تصمیم گرفته اند تا از طالبان عبور کنند.

صلح

455473

از جانب دیگر پروسه صلح افغانستان جدی تر از گذشته شده است و رهبر جدید شورشیان باید به این درخواست نیز جواب مثبت و یا منفی بدهد.

رهبران حکومت وحدت ملی پیش از این و با آغاز سال جدید خورشیدی؛ اعلام کرده بودند که هر گروه هراس افگن که حاضر به گفتگوهای صلح نباشند؛ با واکنش جدی نیروهای امنیتی در میدان نبرد روبرو خواهند شد.

این اقدامات نیروهای امنیتی با آغاز عملیات «شفق» بیشتر شده و دستاوردهای فراوانی نیز به دنبال داشت و در عین حال، شورشیان طالب در برنامه هایشان تحت عملیات «عمری» ناکام گذاشته بود.

حال باید دید که رهبر جدید شورشیان طالب که جانشینی فردی شده که بارها به گفتگوهای صلح جواب منفی داده است، چه جوابی به پروسه صلح افغانستان خواهد داد؟

Author

About Author