رهبرجدید طالبان پاکستان را بهتر بشناسید!

تحریک اسلامی طالبان پاکستان پس از کشته شدن حکیم الله محسود فرمانده  عمومی این تحریک روز جمعه هفته گذشته  توسط طیاره های بی پیلوت امریکایی، مولانا فضل الله را به عنوان فرمانده عمومی این تحریک بر گزیدند .

خبرگزاری خاورمیانه،بیوگرافی مختصر از رهبر جدیدالتقرر  این تحریک  برای مخاطبانش پیشکش می کند که در سطور آتی به خوانش می گیرید .

 این مرد به  ظالمی  چنان مشهور است که آماده است برای اجرای برداشت خود از شریعت اسلامی به هر کاری دست زند. او سلطه بی رحمانه دو ساله طالبان بر دره سوات در شمال غرب پاکستان را به عهده داشت. در این دو سال، کسانی که از نظر مولانا فضل الله خطاکار و مجرم بودند، در ملاء عام دره زده و سر بریده شدند و صدها مکتب مسدود گردیده یا به آتش کشیده شدند.

در آوان رهبری مولانا فضل الله چهارراهی مشهور «چوک سبز» منگوره، شهر اصلی دره سوات به «چوک خونی» شهرت یافت. انسان های زیادی در این منطقه به شکل فجیع به قتل رسیدند و تقریباً هر روز اجسادی در این چهارراهی آویخته می شدند.

فضل الله که حدود ۳۹ سال دارد، متولد منطقه فضل حیات دره سوات است. او در یک مدرسه دینی تحصیل کرده است و پیش از این که به «تحریک نفاذ شریعت محمدی» مربوط به پدر همسرش، «صوفی محمد» بپیوندد، در فعالیت هایی مانند فروش هیزم مصروف بوده است.

در سال ۲۰۰۱ وقتی که نیروهای زیر رهبری ایالات متحده امریکا به هدف سقوط دادن رژیم طالبان وارد افغانستان شدند، ملا فضل الله یکی از هزاران پاکستانی بود که به افغانستان رفت تا در جهاد علیه اشغالگران خارجی شرکت کند.

فضل الله در راه برگشت به پاکستان بازداشت شد، اما بعداً در بدل ضمانت آزاد گردید. وقتی صوفی محمد، خسر مولانا فضل الله زندانی شد، او رهبری «تحریک شریعت» را در دره سوات به عهده گرفت.

در سال ۲۰۰۶ او به صدور شعارها و بیانیه های آتشین از طریق فرستنده رادیویی «اف ام» خود شروع کرد که بعد از آن به «ملا رادیو» و «ملا اف ام» شهرت یافت. او از طریق این رادیو علیه برنامه واکسیناسیون و آموزش دختران صحبت می کرد.

بعد از عملیات خونبار نظامیان پاکستانی برای پاکسازی مسجد سرخ اسلام آباد از وجود افراط گرایان، مولانا فضل الله گروه «تحریک نفاذ شریعت محمدی» را با تحریک طالبان پاکستان مدغم ساخت.

او در مدتی که دره سوات را زیر کنترل خود داشت، محاکم شرعی را ایجاد کرد که مجازات ظالمانه ای را صادر می کرد. به این ترتیب، دره زیبا و سیاحتی سوات که به نام «سویس پاکستان» شهرت داشت، به مکان ترس و وحشت تبدیل شد.

در سال ۲۰۰۹ ملاله یوسفزی که آن زمان فقط ۱۱ سال داشت، در سلسله یادداشت هایی در صفحه اردوی بی بی سی از خوف و خطر زندگی زیر حاکمیت طالبان می نوشت. تحریک طالبان پاکستان در اکتبر سال گذشته سوء قصد ناکامی را علیه او انجام داد و گفت که او علیه طالبان تبلیغات می کند. باور به این است که مهاجمان به جان ملاله یوسفزی افراد مولانا فضل الله بودند. ملاله که از ناحیه سر زخم برداشته بود، در بریتانیا تداوی شد و به نماد جهانی مبارزه علیه افراط گرایی و کمپاین آموزش دختران تبدیل گردید.

مولانا فضل الله بعد از یک عملیات نظامی اردوی پاکستان در سال ۲۰۰۹ دره سوات را ترک کرد و باور به این است که با گروهی از طرفداران اش به مناطق کوهستانی شرق افغانستان پناه برده است و از آنجا حملاتی را در پاکستان سازماندهی می کند.

فضل الله حملات وحشتناکی را علیه نظامیان پاکستان راه اندازی کرده است. از جمله او مسئول سر بریدن ۱۷ سرباز پاکستانی بعد از یک حمله در ماه جون ۲۰۱۲ دانسته می شود. حکومت پاکستان ۵۰۰ هزار دالر جایزه سر برای او تعیین کرده است.

در ماه سپتامبر وقتی که احزاب سیاسی پاکستان از برنامه حکومت برای گفتگوهای صلح با طالبان حمایت کردند، افراد مولانا فضل الله با خشونت واکنش نشان دادند. در اثر یک حمله با بمب بر علیه نظامیان پاکستان، دو افسر اردو به قتل رسیدند.

مسئولیت این حمله را مولانا فضل الله در یک بیانیه ویدیویی به عهده گرفت و به این ترتیب، موضع خود را در قبال گفتگوی صلح روشن کرد. او گفت: «ما برای اجرای شریعت هر مانعی را از راه بر می داریم. هدف ما بسیار روشن است: ما قانون خدا را در زمین خدا می خواهیم».

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *