رهایی زندانیان طالبان باید ضمانت اجرایی برای «آتش بس» داشته باشد

رئیس جمهور غنی تاکید کرد که رهایی زندانیان طالبان باید ضمانت اجرایی داشته باشد که آنها دوباره به میدان های جنگ برنمی گردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد اشرف غنی امروز (۱۷حوت) و در جریان سخنرانی برای افتتاح سال دوم کاری دوره هفدهم شورای ملی اظهار داشت که «آرزو دارد هیچ زندانی طالب در زندان​های افغانستان نباشد.»

وی تاکید کرد که رهایی زندانیان طالبان باید بر اساس یک پروسه شفاف و میکانیزم واضح انجام شود تا مردم مطمئن شوند که بعد از رهایی، تغییرات مثبت به وجود آمده و زمینه آتش‌بس سراسری فراهم شود.

آقای غنی؛ رهایی ۹۰۰ زندانی طالبان به خواست لویه جرگه مشورتی، رهایی انس حقانی و چهار عضو برجسته دیگر طالبان در پنج سال گذشته را تعهد جدی حکومت برای صلح با طالبان عنوان کرد.

در عین حال، رئیس​جمهور غنی اظهار داشت که تعیین هیئت گفتگوکننده دولت با طالبان در حال رایزنی است و قرار است تا ۲۰ حوت این هیئت برای مذاکره با طالبان آماده شود.

به گفته وی، این هیئت زیر چتر جمهوری اسلامی به گفتگوهای بین‌الافغانی خواهد رفت و اعضای آن باید مدافعان قانون اساسی، جمهوریت و حقوق اساسی مردم افغانستان باشند.

رئیس​جمهور از شورای ملی خواست که دو سناتور و پنج عضو مجلس نمایندگان را تا فردا برای عضویت در شورای عالی مصالحه به صورت رسمی معرفی کند.

در حالی حکومت به دنبال تشکیل هیئت گفتگو کننده با طالبان است که رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان از جمله مواردی است که همواره رهبری این گروه بر آن تاکید کرده و در توافقنامۀ صلح امریکا و طالبان، مطرح شده است.

پیش از این رئیس جمهور غنی به صراحت گفته بود که رهایی زندانیان طالبان از صلاحیت​های امریکا نیست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *