رفتارهای فراقانونی رئیس جمهور با روسای دیگر قوه ها

اعضای مجلس نمایندگان و حقوق دانان، گزارش دهی رئیس مجلس به رئیس جمهور را خلاف قانون اساسی دانسته و می گویند که رئیس جمهور رفتارهای فراقانونی انجام می دهد.

در خبرنامه ریاست جمهوری که روز گذشته به نشر رسید؛ آمده است که میررحمان رحمانی رئیس مجلس نمایندگان؛ از جلسات، اجراات، تصویب بودجه و فرامین که در چهار و نیم ماه گذشته در ولسی جرگه انجام شده است، به رئیس جمهور غنی گزارش داد.

این امر و عکسی که از دیدار نشر شده با واکنش های زیادی روبرو شده است.

وحید فرزه ای، یکی از حقوقدانان کشور در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه اظهار داشت «صلاحیت های رئیس جمهور در قانون اساسی مشخص است، گزارش دهی رئیس مجلس به رئیس جمهور درهیچ جای قانون نیامده است.»

به گفته وی، حضور رئیس مجلس و گزارش دهی به رئیس جمهور متاسفانه یک نوع برخورد سیاسی است و که از دید قانونی جایگاهی ندارد.

اما فرزه ای تاکید کرد اینکه از لحاظ شخصی بین خود چطور تعامل می کنند، مربوط خودشان است؛ اما از لحاظ رسمیات تنها رئیس جمهور می تواند نشست های سالانه شورای ملی را افتتاح کند و رئیس مجلس نیز در همان نشست گزارش کارکردهای سال گذشته و برنامه های سال جدید را ارائه می کند.

این حقوقدان تصریح کرد که حتی گزارش دهی لوی سارنوال به رئیس جمهور غیرقانونی است و رئیس جمهور تنها در تعیین و برطرفی لوی سارنوال مسوولیت دارد.

به باور وی، «در حکومت وحدت ملی چیزی تحت نام قانون نمانده که تبصره شود، تمام برخوردها سیاسی است که رئیس حکومت وحدت انجام می دهد و روسای قوه قضاییه و مقننه به آن تن می دهد و از لحاظ قانونی جایگاهی ندارد.»

در عین حال، حبیب الرحمان پدرام، نماینده مردم هرات در مجلس نمایندگان به خاورمیانه گفت: «هم رئیس پارلمان و هم رئیس جمهور مقصر هستند.»

وی می گوید که دیدارهای روسای قوه ها یک امر طبیعی در نظام اداره است؛ اما هرکدام در قانون اساسی جایگاه ویژه ای دارند.

پدرام افزود :«در مورد گزارش دهی یک ادعای وارونه است، بلکه حکومت باید به شورای ملی، مجلس نمایندگان و کمیسیون های مجلس گزارش بدهد؛ نه اینکه از مجلس گزارش بخواهد.»

نماینده مردم هرات با زیر سوال بردن مدیریت و کارایی میررحمان رحمانی به عنوان رئیس مجلس اظهار داشت که رهبری شورای ملی و مجلس به کسی سپرده شده که متاسفانه جایگاه ریاست را درک نکرده است.

وی گفت: «بنابراین هم آقای رحمانی مقصر است که به عنوان یک مامور رئیس جمهور رفته است و هم رفتارهای فراقانونی رئیس جمهور غنی خلاف قانون است که در برخورد با روسای قوه های دیگر کار می گیرد.»

به عقیده پدرام، ریاست رئیس جمهور بر دو ارگان دیگر ریاستی سمبولیک بوده است، نه از سر اینکه مامورش باشند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *