رسانه‌های اجتماعی منبع اصلی شایعه پراگنی در افغانستان

رسانه‌های احتماعی به‌ویژه فیسبوک آنقدر مردم افغانستان را مصروف خویش ساخته است که برای برخی از این اشخاص استفاده از فیسبوک تبدیل به عادت شده است که در نبود آن دچار مشکل می‌شوند.

اما امروزه در افغانستان هزاران خبرهای دروغ و شایعه از طریق فیسبوک و سایر رسانه‎های اجتماعی به نشر می‌رسد و ذهن مردم را آشفته ساخته و مشکلات زیادی را خلق می‌نماید.

در رابطه همین موضوع فیصل کریمی استاد رسانه‎های آنلاین دانشگاه هرات به خبرگزاری خاورمیانه چنین گفت “رسانه‎های اجتماعی پدیده‌ی است که همه امور شخصی و عمومی را دربر گرفته و در بخش‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تأثیر گذار بوده و حضور کاربران فضای مجازی گفتمان تازه‎ی را در افغانستان شکل داده که عموم کاربران انتقادات و صدای خویش را بدون سانسور با همدیگر شریک می‌سازند و کارکردهای دولت را نقد می‌کنند که این یک امری نیکو است”.

به گفته وی بنابر نوظهور بودن، نبود دانش و فرهنگ استفاده از رسانه‌های اجتماعی باعث شده است که این رسانه‌ها از مسیر سازنده خارج شود و به شایعه پراگنی، تخریب روحیه مردم ، برچسب زنی‌ها، تهمت‌زنی‌ها دامن بزند که از این فضا یک عده زیادی از افراد برای تخریب شخصیت دیگران و بزرگ جلوه دادن خویش استفاده سوء می‌نمایند.

آقای کریمی دولت را مسؤل نظامند کردن عملکرد کاربران رسانه‌های اجتماعی می‌داند که با ایجاد چارچوب حقوقی در قانون رسانه‎های همگانی می‌تواند جلو سواستفاده کردن کاربران سودجو را بگیرد که متأسفانه تا اکنون هیچ قدم عملی در این زمینه برداشته نشده است.

او هم‌چنان بیان کرد که روز به روز مشکلات و بی‌نظمی‌ها در رسانه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک در حال افزایش است و صفحه‌ها و گروپ‌های متعددی که منافع و امنیت ملی و هویت مردم افغانستان را خدشه دار می‌سازد در حال افزایش بوده و دولت باید چارچوب حقوقی استفاده از رسانه‎های اجتماعی و جایگاه آن را در قانون تعریف نماید تا کاربران در همان مسیر حرکت نماید و خط سرخ و مطالب ممنوع را برای کاربران مشخص سازد.

وی به‌صورت عموم شرایط کنونی رسانه‎های اجتماعی را آشفته و ملتهب دانست که ادامه این حالت به تفرق و تشتت مردم افغانستان می‌انجامد و شهروندان و دولت باید خود را در این راستا مسؤل بداند و در راستای آموزش و نظامند کردن آن هر چه زودتر قدم‎های عملی را بردارند.

اما تعداد زیادی از کاربران فیسبوک شایعه پراگنی و نشر خبرهای دروغ را از طریق رسانه‌های اجتماعی تأیید می‌کنند.

در همین حال فرامرز فیضی یکی از کاربران فیسبوک نحوه استفاده مردم افغانستان از رسانه‌های اجتماعی را منفی دانسته که این کاربران بیشتر بدون کدام هدف سودمند وقت خویش را برای شایعه پراگنی‌ها ضایع می‌نمایند.

فیسبوک از جمله رسانه‌های است که در افغانستان کاربران زیادی را به خود مجذوب ساخته است و محبوت ترین رسانه‌ اجتماعی مردم افغانستان محسوب می‌شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *