رد پای غرب در پشت حوادث مصر

حزب اخوان المسلمین در مصر غرب را به حمایت از کودتای نظامی برای برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور منتخب در اولین انتخابات دموکراتیک مصر، متهم کرد و هشدار داد، این حرکت نتیجه منفی خواهد داشت.

به گزارش رویترز، محمد البلتاجی  از رهبران عالی‌رتبه اخوان المسلمین، روز دیروز اعلام کرد، تصمیم دولت‌های غربی در حمایت از کودتای نظامی مصر به نفرت و انزجار بیشتر نسبت به امریکا و کشورهای اروپا منجر خواهد شد.

البلتاجی تصریح کرد: ما، با تاسف فراوان، احساس می‌کنیم جامعه بین‌المللی به نوعی در به رسمیت شناختن و حمایت از کودتای نظامی  در مصر دخالت دارد .

وی افزود: «این امر بار دیگر نفرت و انزجار را نسبت به کشورهای امریکا و اروپا که دولت‌هایشان همواره در کنار رژیم‌های مستبد در مقابل کشورهای آزادی طلب ایستاده‌اند، بر می انگیزد  .

روز جمعه، ده‌ها هزار فعال اخوان المسلمین و حامیان  آنان  در اعتراض به کودتا در سراسر مصر  تظاهرات  کردند.

این اعتراضات به خشونت کشیده شد و درگیری‌ و خشونت میان حامیان و معترضان مخالف مرسی و نیروهای امنیتی، سی وشش کشته و بیش از یک هزار  زخمی برجا گذاشت.

محمد بدیع ، رهبر کل اخوان‌ المسلمین، پیش از تظاهرات و درگیری‌ها در روز جمعه اعلام کرد، کودتای نظامی علیه اولین رئیس جمهوری که در انتخابات دموکراتیک برگزیده شده است، غیرقانونی است و میلیون‌ها نفر تا احیای ریاست جمهوری مرسی، در خیابان خواهند ماند.

بدیع روز جمعه در تجمع ده‌ها هزار هوادار اخوان ‌المسلمین در مسجد رابعه العدویه  در قاهره، پایتخت مصر تاکید کرد، انقلاب سال ۲۰۱۱ میلادی این کشور را که به سرنگونی رژیم مورد حمایت غرب و حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر منجر شد، به سرانجام خواهد رساند.

بدیع بار دیگر مرسی را که در پی اعتراضات میلیونی مصری‌ها بر سر رهبریتش برکنار شد، رئیس جمهور این کشور دانست و گفت، مرسی رئیس جمهور من، رئیس جمهور شما و رئیس جمهور همه مصری‌هاست .

رهبر کل اخوان المسلمین وعده داد، مرسی به زودی به قدرت باز خواهد گشت. خدا مرسی را پیروز می‌کند و وی را به کاخ [ریاست جمهوری] باز می‌گرداند. ما سربازان وی هستیم و با جان خود از او دفاع می‌کنیم .

ژنرال عبدالفتاح السیسی ، فرمانده کل نیروهای مسلح مصر، چهارشنبه هفته گذشته  بعد از چند روز اعتراضات گسترده ضد دولتی در سراسر این کشور، تبعیت از قانون اساسی مصر را به حال تعلیق در آورد و برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد.

وی عدلی محمود منصور، رئیس دادگاه عالی قانونی اساسی مصر را به عنوان رئیس جمهور موقت مصر معرفی کرد؛ محمود منصور روز پنج شنبه  هفته گذشته به عنوان رئیس جمهور موقت مصر سوگند یاد کرد و رئیس حکومت انتقالی مصر شد.

گفتنی است، انقلاب مردمی مصر علیه رژیم وقت مورد حمایت اسرائیل در این کشور، سال گذشته آغاز شد و در  همین سال  به  دیکتاتوری  سی‌ ساله  حسنی مبارک پایان داد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *