ربانی: دوستی با هند دشمنی با دیگر کشورها نیست

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در سفر رسمی به هند در نشست شورای مشارکت استراتیژیک افغانستان و هند اشتراک کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این سفر صلاح‌الدین ربانی با وزیر امور خارجه و صدراعظم هند دیدار کرد و در بنیاد بین‌المللی «ویویک آنندا» سخنرانی داشت.

هئیت افغانستان و هند در این سفر نزدیک به ۱۶۶ پروژه  در ساحات صحت، زراعت، معارف، مدیریت بحران و… امضا کردند.

هند از جمله کشورهای آسیایی است که در طول هفده سال رابطۀ خوبی با افغانستان دارد و در پروژه‌های انکشافی بیشتر نقش ایفا کرده است که بند سلما را می‌توان به حیث بزرگ‌ترین پروژه این کشور برای افغانستان نامید.

در همین مورد آقای ربانی در گفتگو با رسانه‌ها در هند بیان کرد «ما توافق کردیم تا همکاری‌های امنیتی را میان هر دو کشور تقویت بخشیم و هند توافق کرد که برای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کمک کند.»

وی اضافه کرد که گرایش‌های اخیر منطقه‌ای؛ افغانستان و هند را با هم بیشتر نزدیک ساخته و گفت که افراط‌گرایی خشونت‌آمیز ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

به گفته ربانی، حملات گروه‌های افراطی را که تروریست‌ها در هند و افغانستان انجام می‌دهند؛ مخرب زیربناهای عامه و کشتن مردم بی‌گناه است.

آگاهان به این باور استند که بیشتر شدن روابط با هندوستان رابطه با پاکستان را به تیره‌گی می‌کشاند و شاکی استند از این‌که توازن روابط برقرار نشود؛ اما سرپرست وزارت امور خارجه در این مورد در کنفرانس خبری در دهلی گفت :«دوستی افغانستان با هند و یا هر کشور دیگری به معنی دشمنی با سایر کشورها در همسایگی ما نیست.»

وی اضافه کرد که افغانستان هیچ‌گاه امنیت خود را در ناامنی دیگران جستجو نکرده است و گفت که ما همواره در راستای افزایش اعتبار و اعتماد منطقه‌ای نشست‌های شانگهای، سارک و ترکیه سعی می‌نماییم.

در  نشست شورای مشارکت استراتیژیک افغانستان و هند روی مسایل بندر چابهار، دهلیز هوایی و تبادل فرهنگی نیز گفتگو صورت گرفت.

ربانی در این مورد چنین گفت :«ما به طور مشخص روی اهمیت تسریع تطبیق بندر چابهار و همچنان توسعه دهلیز هوایی افغانستان – هند که جدیداً تأسیس گردیده است، تأکید کردیم.

همچنان طرفین روی اهمیت ارتباطات میان مردم، به شمول تبادلات فرهنگی، تعلیمی، علمی و تکنالوژیکی میان دو کشور، تأکید ورزیدند.

سرپرست وزارت امور خارجه اضافه کرد :«ما در مورد تسهیل رژیم ویزه‌های دو کشور بحث نمودیم تا تروریزم و تعاملات تجاری دوجانبه افزایش بیشتر یابد.»

همچنین توافق شد تا هند در چارچوب مشارکت توسعه‌ای خویش با افغانستان  ۱۶۶ پروژه تأثیرگذار را در ساحات صحت، زراعت، معارف، آبیاری، مدیریت بحران و انکشاف ظرفیت کارمندان دولتی در ۳۱ ولایت افغانستان به اجرا درآورد.

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *