رایزنی ملا برادر درپاکستان با شبه نظامیان آغازشد

ملاعبدالغنی برادر معاون فرمانده طالبان افغانستان که چندی پیش توسط پاکستان در حال رایزنی با گروههای مختلف شبه نظامی در مناطق قبایلی پاکستان است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ملابرادر که پس از رهایی از زندان امنیتی ارتش پاکستان در شهر پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخوا به شهر کراچی درجنوب پاکستان منتقل شد درحال حاضر وارد منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی در شمال غرب پاکستان شده است.

ملا عبدالغنی برادر معاون فرمانده (نفر دوم) طالبان افغانستان درحالی توسط دولت پاکستان آزاد شد که کابل رهایی ملا برادر را گامی مهم در راستای پیشبرد روند برقراری صلح در افغانستان می داند.

رسانه های محلی پاکستان به نقل از منابع آگاه افزودند: سرکرده ارشد طالبان افغانستان جلسات متعددی را با بسیاری از گروههای شبه نظامی از جمله طالبان افغانستان، تحریک طالبان پاکستان و گروه حقانی برگزار کرده و موضوع پیشنهاد دولت اسلام آباد برای آغاز مذاکره های صلح را با آنان بررسی کرد.

وی تلاش می کند که با آزادی خود راه را برای آغاز گفت و گوهای صلح میان دولت پاکستان و شبه نظامیان طالبان هموار کند.

پایگاه خبری دنیا نیوز پاکستان نوشت: ملاعبدالغنی برادر ضمن شرکت در جلسه شورای طالبان شاخه های افراطی این گروه شبه نظامی را نیز در فرآیند مذاکره های صلح ملحق می کند، بر اساس این گزارش، برادر سعی دارد تا با استفاده از نفوذ خود جناح های مختلف طالبان در پاکستان وافغانستان را برای برگزاری گفت و گوهای صلح متقاعد سازد.

این درحالی است که شبه نظامیان پاکستانی عضو گروه موسوم به تحریک طالبان (تی تی پی)ازبرگزاری مذاکره ھای صلح استقبال کردند که روز نهم سپتمبر جاری روسای ارشد احزاب سیاسی و مذهبی در همایش مشترک احزاب سیاسی پاکستان به ریاست نواز شریف نخست وزیر این کشور برای آغاز مذاکره های صلح میان دولت و شبه نظامیان طالبان به توافق رسیدند.

کارشناسان امور سیاسی در پاکستان می گویند اقدامات تحریک طالبان باعث حیرت جامعه این کشور است، زیرا این گروه از یک طرف برای آغاز گفت و گوهای صلح اعلام رضایت می کند و از سوی دیگر نیروهای ارتش پاکستان، شھروندان این کشور و حتی اقلیت ھای مذھبی را در عملیات های تروریستی مورد هدف قرار می دهد.

به گفتهء این تحلیلگران چنین حملاتی ممکن است دولت پاکستان را برای تجدید نظر درباره برنامه مذاکره با طالبان تحت تاثیر قرار دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *