راه حل سه ۳ مرحله ای چین برای حل بحران علیه مسلمانان میانمار

دولت چین، طرحی سه مرحله‌ای را برای حل بحران اقلیت مسلمان روهینگیا پیشنهاد کرده است که مورد حمایت میانمار و بنگلادش نیز قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، “وانگ یی” وزیر امور خارجه چین، که به “نایپیداو” پایتخت میانمار سفر کرده است گفت: به عقیده او این مسئله می‌تواند با استفاده از راه حلی مورد پذیرش هر دو کشور همسایه میانمار و بنگلادش و از طریق مذاکرات حل و فصل شود.

سخنان وزیر امور خارجه چین، در پایگاه انترنتی این وزارت نیز پخش شد که ابتدا طرح آتش بس در آن ذکر شده و پس از آن روی مرحله گفتگوی دوجانبه به منظور یافتن راه حل واقعی تاکید گردیده است.

وزارت خارجه چین همچنین اعلام کرد مرحله سوم و آخرین مرحله، باید حرکت در جهت دستیابی به راه حلی طولانی مدت باشد.

وانگ یی با بیان اینکه آتش بس پیشتر به اجرا درآمده افزود: فعلا باید مواظب باشیم تا دوباره خشونت ها آغاز نگردد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه خود اعلام کرد وانگ یی در کنفرانس خبری مشترک با آنگ سان سو چی، رهبر حزب حاکم میانمار که عملا اداره امور در این کشور را به عهده دارد، افزود جامعه بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل متحد باید هر دو طرف را به فراهم کردن شرایط لازم و فضای مناسب برای پیشبرد این هدف تشویق و از آن‌ها حمایت کند.

میانمار و بنگلادش هر دو از این طرح چین حمایت کرده اند. وانگ یی در داکا پایتخت بنگلادش نیز گفت جامعه بین‌المللی نباید اوضاع بوجود آمده را پیچیده کند.

خشونت های ارتش میانمار باعث شده تا ۶۰۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیایی از اواخر سنبله سال روان به سوی مرزهای بنگلادیش فرار کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *