رامسفلد: دموکراسی تحمیلی بوش در عراق اشتباه بود

وزیر دفاع دوران جورج بوش پسر میگوید: بوش به اشتباه تلاش کرد تا دموکراسی را به عراق تحمیل کند. او همچنین گفت، ناتو برای مقابله با

وزیر دفاع دوران جورج بوش پسر میگوید: بوش به اشتباه تلاش کرد تا دموکراسی را به عراق تحمیل کند. او همچنین گفت، ناتو برای مقابله با تهدیدهای مدرن ناکارآمد شده و باید جایش را به یک ائتلاف جهانی‌تر به منظور مقابله با داعش بدهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دونالد رامسفلد، وزیر دفاع دوران جورج بوش پسر، رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با روزنامه تایمز گفت: جورج بوش پسر به اشتباه دموکراسی را به عراق تحمیل کرد. من تنها شخصی نیستم که فکر می‌کنم الگوی خاص دموکراسی ما برای سایر کشورها تنها در هر برهه‌ای از تاریخ آن کشورها مناسب است. ایده این مساله که ما می‌توانیم دموکراسی در عراق ایجاد کنیم به نظر غیرواقعی می‌آمد. من همان موقعی که این مطلب را شنیدم نگران آن شدم.

رامسفلد همچنین گفت که ناتو و سازمان ملل دیگر قادر به مواجهه با تهدیدهای مدرن نظیر داعش، تسلیحات شیمیایی، ایران و برده‌ داری نیستند و به جایش باید یک ائتلاف از کشورهای “خردمند” از سراسر جهان شکل گیرد.

وی همچنین تردید خود را بابت این مساله ابراز داشت که غرب باید به آسانی بتواند داعش را شکست دهد و یک شکل جدید از تهاجم جنگ سرد برای مقابله با این گروه تروریستی لازم است.

وزیر دفاع دوران جورج بوش پسر همچنین هشدار داد که کشورهای عربی در حال فروپاشی هستند و گفت که حملات هوایی غرب در لیبی تنها باعث بی‌ثبات‌تر کردن منطقه شده است.

رامسفلد به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: او در نشان دادن رهبری خود ناکام مانده و این مساله هم بر درگیری‌های اوکراین و هم در خاورمیانه اثر گذاشته است. ما نمی‌توانیم نگهبان جهان باشیم چون عرصه جهانی بسیار بزرگ است. اما مردم می‌خواهند درباره آینده و خطرات بدانند. رهبران باید به آن‌ها بگویند که چه اتفاقی می‌افتد.

وی همچنین پیش بینی کرد که برای شکست داعش دهه‌ها زمان نیاز است و باید به جای استفاده از گلوله و حملات هوایی با ایدئولوژی آن‌ها مقابله کرد.

Author

About Author