راسموسن: افغانستان باید طی دو ماه پیمان امنیتی را امضاکند

اندرس فوگ راسموسن سرمنشی عمومی ناتو در تازه اظهارات اش از دولت افغانستان خواسته است که طی دو ماه آینده پیمان امنیتی را با امریکا امضاء کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سرمنشی ناتو گفته که کابل پیمان امنیتی را که سرنوشت حضور سربازان بین المللی در افغانستان را روشن می سازد، باید تا ماه سپتمبر امضا کند.

راسموسن هسدار داده اگر این پیمان تا ماه سپتمبر(طی دوماه آینده) امضا نشود “متحدان غرب” با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.

سر منشی ناتو این اظهارات را پس از دیدار با بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا در واشنگتن گفته است.

راسموسن همچنان گفته است که ادعا های مبنی بر تقلب در انتخابات افغانستان، “نگرانی عمیق” را به بار آورده است.

سرمنشی ناتو ابراز امید واری کرده که بررسی این ادعا ها نتیجهء قابل قبول داشته باشد تا حکومت آیندهء افغانستان بتواند موافقتنامهء امنیتی را تا پیش از برگزاری جلسهء ناتو در اوایل سپتمبر، امضا کند.

اندرس فوگ راسموسن افزود، در صورتی که سرنوشت این پروسه تا برگزاری جلسهء سران ناتو در ماه سپتمبر روشن نشود، “ما در طراحی ماموریت آموزش” نیروهای افغان پس از سال ۲۰۱۴، “با دشواری های جدی روبرو خواهیم شد”.

راسمونس با تاکید گفت، برای حضور تقریباً ده هزار سرباز بین المللی در افغانستان، ضرور است تا موافقتنامهء امنیتی میان افغانستان و ایالات متحدهء امریکا و همچنان قراردادهای مشابه میان کابل و دیگر کشور های عضو ناتو امضا شوند.

این سربازان سپس در جریان چند سال، به طور تدریجی افغانستان را ترک خواهند کرد.

حکومت ایالات متحدهء امریکا قبلاً هشدار داده بود اگر موافقتنامهء امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا نشود، همهء سربازان امریکایی افغانستان را ترک خواهند کرد.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان که دورهء کاریش تا تقریباً سه هفتهء دیگر به پایان میرسد از امضای این موافقتنامه خود داری کرده است.

اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله، هر دو نامزد رقیب در انتخابات افغانستان گفته اند که در صورت پیروزی، موافقتنامهء امنیتی و دفاعی میان کابل- واشنگتن را امضا خواهند کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *