گیتس از سیاست های اوباما درجنگ افغانستان انتقادکرد

رابرت گیتس، وزیر دفاع اسبق امریکا از سیاست‌های باراک اوباما در جنگ افغانستان انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، گیتس که در دولت‌های جورج بوش و باراک اوباما به عنوان وزیر دفاع خدمت کرده، در کتاب خاطراتش نوشته که باراک اوباما باورش را به استراتژی نظامی خود در افغانستان از دست داده بود.

همچنین به نوشته این کتاب که فروش آن هفته دیگر آغاز می‌شود، اوباما به جنرال دیوید پترائوس، فرمانده نظامی امریکا در افغانستان اعتماد نداشته و علاقه‌ای هم به رئیس جمهور کرزی، نداشته است.

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری امریکا نیز در کتاب خاطرات گیتس به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، به نوشته او، تقریبا همه تصمیمات جو بایدن در رابطه با سیاست خارجی و امنیت ملی در چهار دهه گذشته اشتباه بوده است.

رابرت گیتس در پایان سال ۲۰۰۶ به وسیله جورج بوش به وزارت دفاع منصوب شد و با آغاز دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، تا سال ۲۰۱۱ در این سمت باقی ماند.

کتاب خاطرات رابرت گیتس “ماموریت: خاطرات یک وزیر جنگ” عنوان دارد، گیتس در بخشی از کتاب خود به یکی از جلسات کاخ سفید در سال ۲۰۱۱ اشاره کرده است.

رابرت گیتس نوشته است: همان طور که در جلسه نشسته بود، فکر کردم که رئیس جمهوری به فرمانده‌اش اعتماد ندارد، کرزی را نمی‌تواند تحمل کند، به استراتژی خودش باور ندارد و جنگ را متعلق به خودش نمی داند… همه خواسته او این است که زودتر از این کشور خارج شود.

به نوشته گیتس، اوباما که دستور اعزام ۳۰ هزار نیروی نظامی بیشتر را به افغانستان داده بود، تحت تاثیر نفوذ دستیاران غیرنظامی‌اش درباره این تصمیم دچار تردید شده بود.

گیتس که از دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون در دولت ایالات متحده حضور داشته و دوره ریاست جمهوری جورج بوش پدر ریاست سازمان اطلاعات مرکزی امریکا، سی آی ای را برعهده داشته، در بخش دیگری از کتابش از دخالت کاخ سفید در جزئیات عملکرد وزارت دفاع انتقاد کرده است.

به نوشته او مشاوران غیرنظامی کاخ سفید که درکی از مسائل نظامی نداشتند، به طور مداوم در امور وزارت دفاع دخالت می‌کردند.

به گفته او سطح دخالت کارکنان شورای امنیت ملی کاخ سفید در مدیریت جزء وزارتخانه‌ها در حد دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون در دهه ۱۹۷۰ بوده است.

گیتس نوشته است: در آغاز به کار دولت اوباما، سوءظن و بی اعتمادی مقام‌های ارشد کاخ سفید، شامل رئیس جمهوری و معاونش، به فرماندهان ارشد نظامی به مشکل بزرگی برای من تبدیل شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *