رئیس شورای علمای شیعه افغانستان دار فانی را وداع گفت

حضرت آیت الله العظمی محمد آصف محسنی (ره)، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان، رئیس شورای اخوت اسلامی و مدافع تقریب مذاهب اسلامی در سن ۸۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آیت الله محسنی (ره) بعد از پشت سرگذاشتن دوره طولانی بیماری، بعداز ظهر امروز (۱۴اسد) زندگی فانی را وداع گفت.
آیت الله محمد آصف محسنی (ره) در تاریخ ۵ ثور سال ۱۳۱۴ در ولایت قندهار دیده به جهان گشود و آموزش‌ های ابتدایی را در «مکتب ‌خانه» آغاز کرد و از ده سالگی نزد پدر به خواندن و نوشتن پرداخت.
وی، در فقه و اصول فقه، از شاگردان سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی است و آثاری در رجال، فقه، و حدیث دارد.
مهدی مهریزی، کتاب او با عنوان «بحوث فی علم الرجال» را یکی از تألیفات ماندگار در موضوع درایه الحدیث دانسته است.
آیت الله محسنی (ره) از علمای شیعه، مدافع تقریب مذاهب اسلامی، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان و بنیانگذار حوزه علمیه و دانشگاه خاتم النبیین (ص) در کابل بود.
او همچنین عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (س)، رهبر پیشین حزب حرکت اسلامی افغانستان و مؤسس تلویزیون تمدن بود.
در ۱۴ سالگی (۱۳۲۸ش) به همراه خانواده به پاکستان رفت و در کویته زبان اردو آموخت. پس از بازگشت از پاکستان، مدتی در شرکت برق کار کرد و سپس در سال ۱۳۳۰ شمسی در اتاق تجارت قندهار مشغول به کار شد.
آیت الله محسنی (ره) در سال ۱۳۴۰ شمسی با دختر عمه خود ازدواج کرد و از او صاحب سه پسر به نام ‌های عبدالله، حفیظ و حبیب شد.
این عالم ربانی، ابتدا به مدت ۶ ماه در قندهار مقدمات علوم دینی را خواند و پس از آن به روستایی در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی ا رفت و در مدت ۸ ماه، هدایه و سیوطی و حاشیه ملاعبدالله و مقداری از معالم و لمعه را در آنجا فراگرفت.
آیت الله محسنی (ره) به تاریخ ۱۲ سرطان ۱۳۳۲ وارد نجف شد و در کمتر از ۳ سال، باقیمانده سطوح را به پایان رساند. چنانکه خود او گفته، تعطیلات حوزه برایش خوشایند نبود و روزهای تعطیل هم مشغول به درس می‌ شد.
رئیس پیشین شورای علمای شیعه افغانستان «مطول» را از شیخ محمدعلی مدرس افغانی، جلد اول کفایه را از شیخ مجتبی لنکرانی، جلد دوم کفایه را از صدرای بادکوبه ‌ای، رسائل را از شیخ کاظم یزدی و مکاسب را از چند تن دیگر از اساتید آموخت.
آیت الله محسنی (ره) به فلسفه هم علاقمند بود؛ اما به دلیل ممنوعیت تدریس فلسفه در نجف، به مطالعه شخصی پرداخت و کتاب «باب حادی عشر تعلیقه» نوشت. کتاب ‌های دیگری از جمله «اسفار»، «حکمت الاشراق» و آثار کلامی را نیز مطالعه کرد.
آیت الله قربانعلی محقق کابلی (ره)، شیخ اسماعیل محقق و شیخ موسی عالمی بامیانی از جمله هم مباحثه های این روحانی ربانی بودند.
آیت الله محسنی (ره)، به مدت ۹ سال در درس خارج فقه و اصول فقه سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی، شیخ حسین حلی و سید عبدالاعلی سبزواری حاضر شده بود.
پس از کودتای کمونیستی ۷ ثور سال ۱۳۵۷ و به قدرت رسیدن حزب دموکراتیک خلق افغانستان، آیت الله محسنی (ره) افغانستان را ترک کرد. ابتدا برای ادای مناسک حج به عربستان سعودی رفت، سپس به سوریه سفر کرد و چند ماه در دمشق به تدریس علوم دینی پرداخت.
در حمل سال ۱۳۵۸ به قم رفت و به همراه جمعی از روحانیان افغانستانی مقیم حوزه علمیه قم، حزب حرکت اسلامی افغانستان را در ۱۹ حمل تاسیس کرد.
این حزب که از گروه‌ های کوچک‌ تری تشکیل شده بود، به مقابله نظامی با حکومت کمونیستی وقت افغانستان پرداخت، بیش از ۱۰۰ پایگاه نظامی در ۱۹ ولایت افغانستان ایجاد کرد و ده ‌ها هزار نیروی مسلح بر ضد قوای شوروی سازماندهی نمود.
آیت الله محسنی (ره) تا سال ۱۳۸۴، رهبر این حزب بود و پس از کناره‌ گیری از رهبری حرکت اسلامی افغانستان، به فعالیت ‌های سیاسی خود پایان داد.
پس از سقوط دولت کمونیستی دکتر نجیب الله در ۸ ثور ۱۳۷۱، مرحوم آیت الله محسنی (ره) در اولین دولت مجاهدین در کابل، منشی و سخنگوی شورای رهبری دولت اسلامی افغانستان بود؛ اما پس از آغاز جنگ ‌های داخلی در گروه‌ های مجاهدین، کابل را ترک کرده و به اسلام‌ آباد پاکستان رفت.
آیت الله محسنی (ره)، نقش ‌آفرینی ‌های متعدد و متنوع دینی در افغانستان داشته است؛ از جمله ریاست بر شورای علمای شیعه افغانستان، تلاش برای رسمیت مذهب شیعه، تأسیس مؤسسه آموزشی و فرهنگی خاتم النبیین (ص) در کابل، راه‌ اندازی تلویزیون تمدن و همچنین تلاش برای تقریب مذاهب اسلامی.
شورای علمای شیعه افغانستان: آیت الله محسنی (ره)، در سال ۱۳۸۲، نخستین تجمع بزرگ علمای شیعه افغانستان را در کابل برگزار کرد و پس از ۳ روز مذاکره، تاسیس شورای علمای شیعه افغانستان به تصویب رسید.
شورای علمای شیعه افغانستان در ۶۵ نقطه افغانستان دارای نمایندگی است و بیش از ۲ هزار عضو دارد.

رسمیت مذهب جعفری در افغانستان: در قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان که در ۱۴ جدی ۱۳۸۲ به تصویب رسید، برای اولین بار در تاریخ افغانستان، مذهب جعفری به رسمیت شناخته شد. بسیاری به رسمیت شناخته شدن مذهب جعفری در قانون اساسی افغانستان را حاصل تلاش‌ های آیت الله محسنی (ره) می ‌دانند.
مؤسسه خاتم النبیین (ص): موسسه تحصیلات عالی و حوزه علمیه خاتم النبیین (ص) در کابل، با مساحت ۴۰ هزار متر مربع، یکی از مراکزی است که با اشراف آیت الله محسنی (ره) ساخته شده و از سال ۱۳۸۶ مورد بهره ‌برداری قرار گرفته است. این مجتمع، شامل حوزه علمیه، دانشگاه، کتابخانه و مسجد جامع است.


تلویزیون تمدن: شبکه تلویزیونی تمدن که بیشتر محتوای آن خبر، گزارش و برنامه ‌های دینی است، در سال ۱۳۸۶ از سوی آیت الله محسنی (ره) تاسیس شد. این تلویزیون برخلاف دیگر شبکه ‌های افغانستان، از پخش موسیقی خودداری می ‌کند.
قانون احوال شخصیه شیعیان: آیت الله محسنی (ره) رئیس پیشین شورای علمای شیعه افغانستان، در سال ۱۳۸۸ طرحی با عنوان «قانون احوال شخصیه شیعیان افغانستان» تقدیم دولت حامد کرزی کرد که بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی افغانستان، ابتدا به تصویب دولت رسید؛ اما پس از مخالفت‌ هایی که از سوی بخش‌ هایی از مردم افغانستان و همچنین نهادهای حقوق بشری برانگیخت، مورد بازبینی قرار گرفت.
تقریب مذاهب اسلامی: آیت الله محسنی (ره)، یکی از چهره‌ های شناخته ‌شده افغانستان در تلاش برای تقریب مذاهب اسلامی است. تاسیس شورای اخوت اسلامی افغانستان، انتشار کتابی با عنوان «تقریب مذاهب؛ از نظر تا عمل»، و همچنین راه ‌اندازی دانشگاه خاتم النبیین (ص) برای تحصیل اهل سنت و شیعیان در کنار هم، بخشی از این تلاش‌ هاست.
مرحوم آیت الله محسنی (ره)، در کنار اقدامات سیاسی و همچنین فعالیت ‌های دینی و فرهنگی، کتاب‌ ها و مقالات بسیاری نیز نوشته است که تاکنون بیش از ۶۰ اثر از وی به چاپ رسیده است. وی از همین رو «نشان آکادمیسین»، بالاترین نشان علمی افغانستان را دریافت کرده است.
آثار او به زبان ‌های فارسی و عربی نوشته شده و موضوعات متنوعی را در برمی ‌گیرد؛‌ از جمله حدیث، فقه، رجال، عقاید و سیاست. برخی از آثار او عبارتند از:
«بحوث فی علم الرجال»، حاوی قواعد رجالی است و به باور مهدی مهریزی، یکی از تألیفات ماندگار در موضوع درایه الحدیث است.
«مشرعه بحار الانوار»، چنانکه مؤلف گفته، تعلیقه ‌ای است بر بحار الانوار که آیت الله محسنی (ره) در آن تلاش کرده تا بر اساس قواعد رجالی ذکر شده در کتاب «بحوث فی علم الرجال» خود، روایات معتبر را از روایات نامعتبر بحار الانوار جدا کند و به بررسی موضوعات مختلفی بپردازد که در روایات معتبر ذکر شده است.
«عقاید برای همه»، «تقریب مذاهب، از نظر تا عمل»، «زن در شریعت اسلامی»، «توضیح المسائل سیاسی»، و «خصایص خاتم النبیین»، از دیگر آثار اوست.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *