رئیس جمهور غنی با شورای علمای افغانستان دیدار کرد

غنی و علمامحمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با رئیس و اعضای شورای سرتاسری علمای افغانستان دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این دیدار روز جمعه (۲۳ اسد) در ارگ انجام شد و رئیس جمهور غنی از علما خواست که با  دولت در یک صف واحد بایستند.

رئیس جمهور غنی گفت که اعلام جهاد از سوی مخالفین دولت، شرعاً، اصولاً و اخلاقاً جواز ندارد، استفاده نادرست از احکام اسلامی نه تنها جرم است بلکه بغاوت نیز می باشد و از شما علمای دین می خواهم که صدای تانرا در این زمینه از مساجد بلند کنید.

رئیس جمهور با اشاره به شجاعت و دلیری نیروهای امنیتی کشور، از حمایت علما از این نیروها تشکری کرد و گفت: نقش علمای کشور در تقویت نیروهای امنیتی ارزنده است.

آقای غنی، صلح را یکی از نیازمندی های اولیه مردم افغانستان دانست و تاکید کرد که ما بدون تحکیم صلح در کشور راه دیگری نداریم، اختیار صلح را به دیگران داده نمی توانیم، مذاکرات صلح باید بین الافغانی باشد.

او تاکید کرد که تلاش های علمای دین در راستای تحکیم صلح و بسیج مردم و همچنان رهنمایی آنان قابل قدر است و علمای دین باید صدای خویش را بخاطر تحکیم صلح از مساجد بلند کنند.

محمد اشرف غنی از علمای دینی خواست که با استفاده از نفوذ خود، ملت را در اطراف دولت جمع نموده و دولت را با ملت به طور بنیادی وصل نمایند، وی افزود که کشور ما برای حل مشکلات خویش به یک اجماع سرتاسری نیاز دارد.

همچنین در این دیدار شورای سرتاسری علمای افغانستان با صدور اعلامیه، حملات وحشیانه اخیر در شهر کابل و دیگر مناطق کشور را که منجر به شهادت و مجروحیت تعداد زیادی از هموطنان بیگناه به شمول زنان و اطفال گردید، به شدیدترین الفاظ محکوم کرد.

شورای سرتاسری علما حملات تروریستی را خلاف احکام اسلامی و عواطف بشری دانست و از مسئولین امنیتی کشور تقاضا نموده تا در شناسیایی و سپردن جنایتکاران به پنجه قانون، اقدامات عاجل به عمل آورده و در جلوگیری از وقوع همچو واقعات، سعی و تلاش جدی نمایند.

در اعلامیه شورای سرتاسری علما آمده است که در افغانستان تمام شعایر اسلام عملی گردیده، فیصله های محاکم مطابق دین مقدس اسلام صورت میگیرد و (۹۹.۹) فیصد ملت ما مسلمان اند، پس اعلام جهاد در مقابل چنین دولت و ملت کاملاً خلاف شریعت مقدس اسلام و جفای بزرگ با ملت مسلمان می باشد.

شورای علما، اظهارات اخیر بعضی از مخالفین مسلح را که بر دوام جنگ تاکید کرده و صلح را تبلیغ دشمنان می دانند، خلاف احکام دین مقدس اسلام و عمل ناجایز دانسته، تقبیح نمود.

شورای علما در این اعلامیه از مخالفین مسلح خواسته است تا اضافه تر از این باعث بدبختی ملت مسلمان و مظلوم نشوند از کشتن برادران خود و ویرانی کشور شان دست کشیده و از راه گفتگوی بین الافغانی به حل مشکلات شان با دولت افغانستان بپردازند.

در این اعلامیه آمده است که جریانات اخیر ثابت می سازد که این جنگ کاملاً به اشاره دیگران بوده و مدت چند سال در نبود قیادت نیز بر آنها تحمیل گردیده است و به جز از شمار اندکی، آنهائیکه به طور افزار جنگ استعمال می شوند، هم نمی دانستند که این تصامیم را کی ها اتخاذ و رهبری جنگ به دست چه کسی می باشد.

شورای علما در این اعلامیه از بزرگان قومی، مجاهدین، و تمامی اقشار جامعه تقاضا کرده است تا هر کدام شان به اندازه توان و قدرت در راه آوردن صلح و تامین ثبات و امنیت پایدار در کشور، کوشش نمایند.

شورای علما یکبار دیگر از مردم خواسته تا در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی کشور مردانه وار ایستاده و باهم متحد باشند و از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تقاضا نموده است تا در جلوگیری از انفجارات و حملات، مساعی بیشتر خویش را به خرج دهند.

Author

About Author