رئیس جمهور: دستور مجازات عاملان رویداد زابل را صادر کردم

غنی 2محمد اشرف غنی رئیس جمهوری کشور در واکنش به خشم هزاران تن از معترضان در مقابل ارگ ریاست جمهوری از طریق پیام تلویزیونی اعلام کرد که به نیروهای امنیتی کشور دستور داده تا عاملان رویداد زابل را شناسایی و مجازات نمایند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، صبح امروز هزاران تن از شهروندان کابل تابوت اجساد هفت تن از شهدای ولسوالی جاغوری ولایت غزنی را به دوش گرفتند و در مقابل ارگ ریاست جمهوری تجمع کردند.

با این حال آقای غنی در پیام تلویزیونی همدردی خود را به خانواده های شهدای که به شکل دردناک و تاثر برانگیزی به دست عناصر افراطی جنایتکار سر بریده شدند ابراز کرد و خود را در غم یکایک خانواده های قربانیان شریک دانست.

وی گفت: این مصیبت یک منطقه و یک قوم نیست، این، مصیبت افغانستان است. این، درد مشترک یک ملت است. این، خنجری است که دشمنان ما می خواهند بر قلب وحدت و یکپارچگی ما فروکنند.

او افزود، مردم ما از شرق تاغرب و از شمال تا جنوب کشور از این حادثه درد می کشند و از جنایتی که بر هموطنان ما می رود رنج می برند و احساس تنفر می کنند. این، تنها حادثه دردناک از این نوع نیست که دشمنان ما دست به ارتکابش می زنند.

رئیس جمهور غنی ادامه داد که ما هر روز در هر گوشه این کشور، بدخشان، ننگرهار، هلمند، فاریاب قندوز یا پکتیکا شاهد شهادت کسانی، زخمی شدن کسان دیگری، و به ماتم نشستن شماری از خانواده های داغدیده هستیم.

دشمنان ما می خواهند با خلق حادثه هایی که رنگ قومی و منطقه ای به آن می دهند اتحاد و یک دلی ما را از ما بگیرند. آنان دیده اند که در دیگر جبهات شکست مفتضحانه خورده اند. دیده اند که منطق کور آنان جایی در این خاک ندارد. دیده اند که جنگ آنان جز شکست ذلت بار شان نتیجه ای ببار نمی آورد. دیده اند که در هیچ جبهه ای توان مقابله با سربازان دلیر ما را ندارند.

او خاطرشنان کرد، سربازانی که از پشتون، تاجیک، هزاره، ازبیک، ترکمن، پشه ای، نورستانی، بلوچ و همه اقوام کشور تشکیل شده و در مقابل جنایتکاران، مزدوران، سنگدلان، تاریک اندیشان، مدنیت ستیزان، خرابکاران و در مقابل دشمنان قسم خوردۀ این آب و خاک با قدرت و رشادت می ایستند، از خانه و کاشانه ملت خود دفاع می کنند و مشت کوبنده را بر فرق تروریستان فرود می آورند.

آقای غنی در این پیام تلویزیونی گفت: دشمنان ما در تمام سال جاری تلاش کردند که جغرافیایی برای حاکمیت سیاه خود به دست آورند، تمام تلاش خود را به خرج دادند که مناطقی از کشور را از کنترل دولت خارج کنند تا بتوانند آن را به لانه وحشت و بربریت خود تبدیل کنند.

آنان کوشش کردند که راهی پیدا کنند تا مثل گذشته حاکمیت ننگین خود را در گوشه ای از این ملک برپا نمایند و آن را پایگاه جنایت های بیشترشان بسازند، آنان می خواستند که آتش جنگ و نا امنی را در هر نقطه این کشور که بتوانند شعله ور گردانند.

او گفت: اکنون که شسکت شان در این عرصه ها به یقین تبدیل شده و امیدهای شوم شان بر باد رفته است، تنها به یک چیز امید بسته اند و آن افشاندن تخم نفاق و تفرقه در میان اقوام این کشور است.

دشمنان می دانند که پیروزی بر مردم ما از راه زور و جبر ممکن نیست و تا زمانی که وحدت و استواری این ملت پا بر جا باشد در برابر هیچ قدرتی سر خم نخواهد کرد. از این رو، اکنون تمام تلاش های تخریبکارانه آنان متمرکز شده است بر ایجاد شکاف و تفرقه میان ما.

رئیس جمهورغنی در ادامه صحبت هایش افزود که دشمنان به شکل آگاهانه و خبیثانه دست به ارتکاب جنایاتی می زنند که بتواند شعله اختلافات درونی را در میان مردم ما شعله ورگرداند. آنان امید به این بسته اند که با غلبه احساسات آنی و عواطف مهار ناپذیر، عرصه بر تدبیر و تامل تنگ شود، و فضا برای شرارت های آنان مساعد گردد.

او افزود که ما و شما، در عین حالی که ماتم دار شکریه معصوم و همسفرانش هستیم و تلخی این جنایت را تا عمق جان خود احساس می کنیم، باید دشمنان خود را در این توطئه شوم شیطانی ناکام گردانیم.

آقای غنی گفت: باید از یاد نبریم که در صورتی می توانیم انتقام شهدای خود را از این کوردلان بگیریم و عاملان چنین جنایتی را گرفتار کرده و به مجازات برسانیم و عدالت را تامین کنیم که همه در کنار همدیگر قرار داشته باشیم. پیروزی ما در همدلی ما است.

 من از آغاز حادثه گروگان گیری دستور مستقیم دادم که همه تلاش های ممکن برای حفظ جان گروگان ها و نجات آنان از چنگ دشمن انجام شود.

من خود روند حوادث را دنبال می کردم، شاید از خبرها شنیده باشید که در اولین عملیاتی که برای نجات گروگان ها به راه افتاد، بیش از ۹۰ تن از تروریستان به هلاکت رسیدند. کسانی که در آن عملیات از نیروهای دفاعی ما به شهادت رسیدند از اقوام مختلف این کشور بودند.

در عملیاتی دیگر که با حمایت قاطع نیروهای بین المللی انجام یافت، شمار دیگری از جنایتکاران نابود شدند. دشمن در این مدت بیشتر از ۵۶ بار گروگان ها را جابجا کرد تا از دسترس نیروها و از پوشش عملیات ما به دور باشند. در خلال این دست از عملیات بود که ۱۹ تن از گروگان ها در یک نوبت و ۸ تن در نوبت دیگر از دست دشمنان رهایی یافتند.

رئیس جمهور ادامه داد که پس از حادثه هولناک اخیر، به مسئولین دستور دادم که تمام تلاش خود را به خرج دهند که عاملان این جنایت شناسایی، دستگیر و به اشد مجازات رسانیده شوند.

درد تمامی این شهدا چه از جاغوری است چه از یحیی خیل، شینوار و هلمند و یا در وردوج و فاریاب و غور، درد من است، درد مشترک ملت مان. مانند شما من نیز تا زمانیکه عاملین این جنایات به عدالت کشانیده نشوند آرام نخواهم داشت.

او گفت، همچنان دستور دادم تا تمام تدابیر لازم را که در حدود امکانات دولت تان هست جهت امن سازی شاهراه های کشور و جلوگیری از تکرار چنین حوادثی روی دست گرفته شود.

ما مصمم هستیم که انتقام خون این هموطنان خود را بگیریم، و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. اما به یاد داشته باشیم که تمام اینها در صورتی امکان پذیر می گردد که بر احساسات خود غالب شویم، از واکنش هایی که موجب هرج و مرج می شود اجتناب کنیم و از آبیاری تخم نفاقی که دشمنان ما می کارند جلوگیری کنیم.

محمد اشرف غنی تاکید کرد من یکبار دیگر تعهد خود را با شما تکرار می کنم که ما انتقام خون شهدای خود را از داعشیان، طالبان، و هر گروه تروریست دیگر که شریک چنین جنایاتی باشد خواهیم گرفت. همچنان مصمم هستیم که بیش از گذشته برای تحقق عدالت اجتماعی در همه سطوح و در همه نقاط کشور و محو تبعیض میان اقوام و مردم افغانستان تلاش کنیم.

او در اخیر افزود که ما نمی خواهیم بیشتر شاهد محرومیت در غور، پکتیا، بدخشان، کنر، دایکندی و ارزگان، و هیچ نقطه ای از کشور خود باشیم. ما نمی خواهیم هیچ فردی از این کشور خود را در معرض تبعیض و تفاوت احساس کند.

Author

About Author