رئیس جمهور از طالبان خواست که دست از جنگ بردارند

رییس جمهور کرزی یک بار دیگر در پیامی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان از طالبان خواست، که به جنگ، کشتار و اذیت مردم افغانستان پایان پایان داده و به مذاکرات صلح حاضر  شوند.

به گزارش خبر گذاری خاور میانه  حامد کرزی درین پیام خود از طالبان همچنان خواست، خود را از گرو بیگانه ها برهانند.

براساس اعلامیه ارگ ریاست جمهوری؛ حامد کرزی گفته است که با گشایش دفتر طالبان در قطر باید برای طالبانی که کشور خود را دوست دارند، ثابت شده باشد که در کشور های دیگر نه برای خود آنها و نه هم به بیرق شان احترام گذاشته می شود.

حامد کرزی گفته است، طالبان باید خود را از بدنامی تاریخی برهانند و از کسانی دوری کنند که با استفاده از نام دین برای تباهی مسلمانان کار می کنند.

کرزی در حالی این درخواست خود از طالبان را تکرار می کند که با وجود گشایش دفتر طالبان در قطر، سرنوشت مذاکرات صلح هنوز هم روشن نیست.

بلا تکلیفی مذاکرات صلح شمار زیادی از افغان ها، به خصوص اعضای پارلمان و حتی مقامات بلند پایه در داخل حکومت را نگران ساخته است.

مشاور امنیت ملی افغانستان داکتر رنگین دادفر سپنتا اخیراً گفت، صلح با تضرع به دست نمی آید و حکومت باید از یک موضع نیرومند وارد مذاکرات صلح با طالبان شود.
شورای عالی صلح نیز در حلقات مختلف با انتقاد های شدید روبروست.

شمار زیادی از سیاستمداران و مردم عام در افغانستان به نتیجهء فعالیت های این شورا با دیدهء شک و تردید می نگرند، هر چند اعضای شورای عالی صلح تاکید دارند که فعالیت آنها نتایج مثبت داشته است.

محمد اسماعیل قاسمیار، مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح به رسانه ها گفت، اداره های استخباراتی بیرونی درین قضیه دخالت می کنند و به همین دلیل تا حال مذاکرات صلح به طور رسمی آغاز نشده است.

دفتر طالبان ماه گذشته در دوحه پایتخت قطر، به کمک ایالات متحدهء امریکا گشایش یافت.

جان کری وزیر خارجهء امریکا باری هشدار داده گفت، اگر مذاکرات صلح آغاز نشود دفتر طالبان مسدود خواهد شد.

جان کری ضرب الاجلی را برای آغاز مذاکرات و یا بستن دفتر طالبان تعیین نکرد، اما این هم روشن نیست که واشنگتن و کابل تا چه زمانی بلا تکلیفی در مذاکرات صلح را تحمل خواهند کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *