رئیس جمهورغنی از معترضان امروز سپاسگزاری کرد

غنی تظاهراتمحمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در یک پیام کوتاه تلویزیونی از معترضان و راهپیمایی مساللمت آمیز امروز شهر کابل نسبت به خواست ها و پیشنهادات آنان سپاسگزاری کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز دوشنبه (۲۷ ثور) هزاران تن از شهروندان کابل با راهپیمایی گسترده ای خواستار عبور لین برق ۵۰۰ کیلو ولت از مسیر بامیان – میدان وردک به کابل شدند.

معترضان راهپیمایی را از ساعت ۷:۰۰ صبح از چند نقطه شهر کابل آغاز کردند و تا چهارراهی دهمزنگ ادامه دادند و این راهپیمایی برای نزدیک به شش ساعت طول کشید و با خواندن قطعه نامه ای به پایان رسید.

با این حال رئیس جمهورغنی در یک پیام کوتاه تلویزیونی که از تلویزیون ملی نشر شد، گفت: از آنهایکه در صحنه آمدن پیشنهادات و انتقادات شان را بیان کردند سپاسگزاری می کنم.

رئیس جمهور غنی از نیروهای امنیتی و مردم افغانستان بخاطر سهم‌گیری و بردباری در تامین امنیت مظاهره کنندگان امروز و حفظ نظم در شهر کابل نیز سپاسگزاری کرد.

وی در این پیام تلویزیونی اش گفت: تظاهرات طبق قانون حق هر شهروند افغانستان است.

رئیس جمهورغنی افزود که سال جاری سال تحرک اقتصادی در سراسر کشور خواهد بود و تلاش می کنم که همه ای مردم افغانستان از آن مستفید شوند.

در ادامه پیام رئیس جمهور آمده است:

آواز مردم ما شنیدنی است، زیرا  آواز خیرخواهی، دلسوزی و احساس مسئولیت است. حکومت وظیفه دارد که پیام همه اقشار جامعه را بشنود، و هر سخن سازنده را جدی بگیرد و از آن تقدیر کند. ما وظیفه خود می‌دانیم که به هر ندای برخاسته از حس وطندوستی، برابری خواهی و تعهد ملی گوش بدهیم. ما وظیفه خود می‌دانیم که زمینه رسیدن و رساندن پیام‌های افراد و اقشار ملت سربلند خود را مساعد گردانیم.

آزادی گردهمایی و تظاهرات از ارزش‌های والای قانون اساسی ماست، و حق مسلم شهروندان. تأمین امنیت همچو راهپیمایی‌ها  و ایجاد فضای آزاد استفاده از این حق، مکلفیت و مسئولیت دولت، به خصوص نیروهای امنیتی کشور می‌باشد.

من به سان روزهای قبل در جریان گفتگوها، بحث‌ها و تبادل نظرهای مردم بوده‌ام، و خوشحالم که مردم ما هر روز گام‌های پخته تری را برای تمرین دموکراسی و حاکمیت مردمی بر می‌دارند.

تجمعات مسالمت آمیز و طرح دیدگاه‌های متفاوت برای بهبود بیشتر برنامه‌های انکشافی و دیگر برنامه‌های کلان ملی، از عناصری است که ما را در حکومتداری خوب یاری می‌رساند و دموکراسی جوان ما را استوارتر می‌گرداند.

همانگونه که می‌دانید، من در طول دو هفته گذشته درخصوص مسئله برق وارداتی و تفاوت دیدگاه‌های ارائه شده در این خصوص را با دقت و مسوولانه تعقیب نموده، و به آنها گوش داده‌ام. بدین دلیل تصامیم اجرایی متعدد را در مطابقت با خواست معترضین محترم انجام داده‌ام.

آخرین اقدام من در این مورد، ایجاد کمیسیون ملی غرض یافتن راه‌حل دراین قضیه بود که سر از فردا به ریاست دکتور محمد همایون قیومی، یکتن از متخصصین مجرب و شناخته شده در سطح بین المللی، فعالیت خود را آغاز می‌کند.  من اطمینان دارم که گفتمان مردمی اخیر می‌تواند بر غنای کار کمیسیون بیفزاید، زمینۀ مشارکت همگانی را در پروژه‌های ملی مساعدتر سازد، و حکومت را در رسیدن به نتیجه‌ای که خیر و رفاه عمومی در آن باشد، رهنمون گردد. در اینجا لازم می‌دانم از همه کسانی که دلسوزانه، و به دور از روحیه ماجراجویی و موج سواری، وارد این بحث شدند، نظر دادند، تحلیل کردند، پیشنهاد دادند و ملاحظات خود را مسئولانه در میان گذاشتند، صمیمانه سپاسگزاری کنم.

جا دارد از نیروهای امنیتی کشور که در تأمین امنیت مظاهرات و جلوگیری از بروز فعالیت تخریبکارانۀ دشمن با در نظرداشت تهدیدات بلند که موجود بود، در مطابقت با قوانین و اصول حاکم بر تظاهرات، تلاش نمودند، نیز سپاسگزاری کنم.

همچنان از همه مردم شریف و عزتمند کابل که از حوصله‌مندی و بزرگواری کار گرفتند، شرایط را با درایت درک نمودند و در حفظ آرامش شهر عزیزمان همراهی و همکاری کردند، مراتب تشکر و تقدیر خود را ابراز می‌دارم.

یکبار دیگر می‌خواهم تأکید نمایم که سال جاری، سال تحرک انکشافی کشور است، و من تمام مساعی‌ام را به خرج خواهم داد، تا از این انکشاف به گونۀ متوازن تمام شهروندان در تمام ولایات مستفید شوند.

Author

About Author