رئیس جمهور، نقش علما را در تقویت قوای امنیتی حیاتی خواند

غنی علمامحمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در دیدار با رئیس و اعضای شورای سرتاسری علمای افغانستان، نقش علما را در تقویت قوای امنیتی و دفاعی کشور حیاتی خواند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دیدار رئیس جمهورغنی با اعضای شورای سرتاسری علمای افغانستان روز جمعه در ارگ انجام شد.

در این دیدار اعلامیه شورای سرتاسری افغانستان با حضور «مولوی قیام الدین کشاف» رئیس شورای سرتاسری علما توسط مولوی ذبیح الله حقجو قرائت شد.

در این اعلامیه، شورای سرتاسری علما یکبار دیگر حمایت و پشتیبانی خود را از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور اعلام کرده و از ملت مسلمان افغانستان تقاضا نموده اند تا در پهلوی نیروهای ملی شان ایستاده و دوشادوش آنها در راه تامین امنیت کشور سعی و تلاش نمایند.

شورای علما از طرف های درگیر در جنگ تقاضا کرده تا از طریق مذاکرات مستقیم و سازنده که یگانه راه حل معضله فعلی افغانستان است، مشکلات شانرا حل نمایند.

شورای علما از سعی و تلاش رئیس جمهورغنی برای تامین صلح و ثبات پایدار در کشور با تعیین قیادت و هیات رهبری جدید شورای عالی صلح و انجام مذاکرات چهارجانبه استقبال کرد و تقاضا نمود تا از تمام جهات مخالفین در این مذاکرات دعوت بعمل آید.

همچنان از ایالات متحده که از یکی اشتراک کنندگان مذاکرات چهارجابنه است، خواسته شده تا مسئولانه در راستای برقراری صلح و ثبات دایمی در افغانستان تلاش بیشتر نماید.

شورای علما در این اعلامیه از مخالفین مسلح خواسته تا در صورتیکه صادقانه خواهان قطع جنگ و تامین صلح در کشور باشند، حملات و کشتار مردم بی گناه را قطع نموده تا برای ملت مسلمان افغانستان واضح گردد که گفتگو های صلح به نتیجه مثبت میرسد.

 همچنین رئیس جمهورغنی از تلاش های دوامدار رئیس و اعضای شورای سرتاسری علما در عرصه های مختلف بخصوص تامین صلح و ثبات در کشور تشکری کرده، گفت که نفش علما مساوی و یا بیشتر از نقش قوای امنیتی و دفاعی کشور است زیرا جلو انگیزه جنگ، نفاق و فتنه را تنها علمای کرام دین گرفته می توانند.

رئیس جمهور گفت که هر کلمه که ثبات، امن و رفاه عامه را به مخاطره می اندازد، در دین مبین اسلام جایز نیست.

محمد اشرف غنی افزود که نقش علما در تقویت قوای امنیتی و دفاعی کشور حیاتی است. وی خاطر نشان کرد که شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی کشور شهدای راه حق هستند زیرا تمام تلاش و مبارزه شان برای دفاع از وطن و مردم شان است.

آقای غنی در رابطه به گفتگوی های صلح گفت که نیت ما برای برقراری صلح در کشور پاک و اراده ما مستحکم است و همچنان برای دفاع از کشور نیز آمادگی داریم.

وی گفت که بر اساس خواست علمای کشور برای گفتگو های صلح شرط نگذاشتیم و تمام مخالفین را به میز مذاکره دعوت کردیم.

رئیس جمهور غنی خطاب به مخالفین مسلح گفت که اگر آنان خود را فرزندان این خاک می دانند باید انتخاب کنند که شما علمای کرام برادران شان هستید نه تروریستان خارجی.

رئیس جمهور کشور از پیر «سید احمد گیلانی» رئیس شورای عالی صلح و استاد محمد کریم خلیلی معاون ارشد و سایر معاونین و هیات رهبری شورای عالی صلح تشکری کرد که این مسئولیت بزرگ را پذیرفتند و خاطرنشان نمود که پروسه صلح یک پروسه دولتی نیست بلکه ملی می باشد.

وی افزود که شورای عالی صلح اکثریت مطلق هیات مذاکره کننده از جانب دولت افغانستان را در گفتگوی های صلح تشکیل خواهد داد.

رئیس جمهور از تلاش های دولت در زمینه مبارزه با فساد اداری یاد آوری نموده، گفت که در چهار ماه گذشته ۳۲ هزار جریب زمین را از نزد غاصبین برگشتاندیم.

همچنان رئیس جمهور غنی گفت که دولت امسال تصمیم دارد که از بودجه خویش پنج مسجد جامع را در پنج ولایت کشور به صورت اساسی ترمیم و تکمیل نماید و همه ساله این پروسه را ادامه خواهد داد.

Author

About Author