رئیس جدید شورای عالی صلح افغانستان رسما آغاز بکار کرد

استاد محمد کریم خلیلی رئیس جدید شورای عالی صلح افغانستان امروز یکشنبه (۱۱ سرطان) طی مراسمی با حضورداشت رئیس جمهورغنی منحیث رئیس شورای عالی صلح معرفی گردید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این مراسم در ارگ انجام شد و در آن قاضی القضات و رئیس ستره محکمه، شماری از اراکین بلند رتبۀ حکومتی، تعدادی از اعضای شورای ملی و اعضای شورای عالی صلح اشتراک کردند.

در این مراسم رئیس جمهورغنی ضمن تشکر از استاد محمد کریم خلیلی بخاطر پذیرفتن مسئولیت شورای عالی صلح، گفت: بحیث مسلمان وظیفه همه ماست که صلح را از آرزو به حقیقت و دستآورد دوامدار مبدل سازیم.

وی ضمن دعا به روح شهید استاد برهان الدین ربانی و مرحوم پیر سید احمد گیلانی بخاطر تلاش های شان در زمینه برقراری صلح در کشور، گفت: فاجعه جامعه ما این است که ملت عظیم ما دولت قوی نداشت و تا زمانیکه در این کشور دولت قوی به میان نه آید، صلح پایدار نخواهد بود.

او افزود که معنی دولت قوی قدرت شخصی نیست، بلکه حاکمیت قانون، تطبیق قانون اساسی و تامین مساوات هر افغان با افغان دیگر است.

رئیس جمهور کشور گفت که صلح پشت درهای بسته صورت گرفته نمی تواند. پروسه صلح باید به اساس یک گفتمان سرتاسری ملی موجب اجماع ملی شود تا همه، قیمت جنگ و مزایای صلح را محاسبه کرده بتوانیم.

آقای غنی گفت که به سه بعد وضعیت فعلی باید توجه صورت گیرد: اول بُعد سیاسی و روحی که موجب می گردد تا فکر وسط مدت و دراز مدت کنیم، بُعد دوم این است که شکل و نوع جنگ تغییر کرده است و ما تحت حمله شبکه های تروریستی قرار داریم و بُعد سوم عوامل منطقوی جنگ است که باید در این خصوص به نتیجه برسیم.

رئیس جمهور غنی در رابطه به مدل مذاکره با حزب اسلامی معلومات داده گفت که نخست این مذاکرات بین الافغانی بود، دوم چارچوب مذاکرات را قانون اساسی افغانستان تشکیل می داد، سوم میانجیگری بیرونی در آن وجود نداشت و پروسه مطلقاً بین الافغانی بود و چهارم نقش شورای عالی صلح در این خصوص برجسته بود.

وی افزود که آمدن انجنیر گلبدین حکمتیار به کابل ثابت ساخت که کابل به همه ما تعلق دارد و افغانستان خانه مشترک همه ماست.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد که مباحث سیاسی در یک جامعه مستقل طبیعی است، اما به جای جنگ هر گونه سیاستی که جانشین آن می شود و در چوکات منافع ملی باشد، قابل قبول است.

محمد اشرف غنی از فداکاری و شجاعت نیروهای امنیتی و دفاعی کشور ستایش کرده، گفت که قوت افغانها را غلط محاسبه نکنید، این قوت ایمان و ارادۀ ملی است. وی افزود: ریشه های که ما را حوصله بزرگ می دهد و بالای اهداف بزرگ متمرکز می سازد، نتیجه قربانی های صد نسل ماست.

وی گفت که میان نایل آمدن به صلح و صلح پایدار باید تفکیک صورت گیرد، زیرا صلح نمودن پروسه خاص و صیانت آن پروسه دیگری است.

او از رئیس جدید و اعضای رهبری شورای عالی صلح خواست که این شورا در سه اجماع از جمله، اجماع اجتماعی که خانواده و تمام اقشار را در بر می گیرد، اجماع سیاسی که پارلمان، احزاب، علما، شخصیت های جهادی و نهادهای جامعه مدنی را احتوا می کند و اجماع امنیتی که ملی و مسلکی سازی نهادهای امنیتی و دفاعی کشور می باشد، گام های استوار بردارند.

رئیس جمهور در اخیر سخنانش گفت که بی اتفاقی، ناامنی و ایجاد فضای زهراگین به نفع ملت نیست.

همچنین داکتر محمد اکرم خپلواک رئیس دارالانشای شورای عالی صلح، فرمان رئیس جمهور غنی را در رابطه به تقرر رئیس و رهبری شورای عالی صلح قرائت کرد.

به اساس این فرمان، استاد محمد کریم خلیلی بحیث رئیس شورای عالی صلح، حاجی عزیزالله دین محمد، مولوی عطاءالرحمن سلیم، سردار محمد نادر نعیم، مولوی عبدالخبیر اوچقون و داکتر حبیبه سرابی بحیث معاونین، مولوی قیام الدین کشاف عضو ارشد، قاضی محمد امین وقاد رئیس کمیته آگاهی عامه شورا، اسدالله وفا عضو و مشاور شورا، عطاءالله لودین، عبدالحکیم مجاهد، محمد اسماعیل قاسمیار، صدیقه بلخی و حسینه صافی مشاورین شورا، مولوی محی الدین بلوچ رئیس کمیته امور ولایتی شورا، رئیس عبدالواحد باغران، قاضی حبیب الله فوزی و سید عبدالقادر گیلانی بحیث اعضا و مشاورین شورا، ولی نعیمی رئیس دفتر شورا، امین الدین مظفری منشی شورا، محمد قاسم حلیمی و فریحت عظیمی بحیث اعضای اجرائیه، حاجی نورالله عضو و مشاور شورا و انجنیر فرهادالله فرهاد بحیث معاون دارالانشا تعیین گردیده اند.

همچنان بر اساس فرمان مذکور پوهاند نعمت الله شهرانی، سید محمود دقیق، محمد نعیم کوچی، مولوی محمد عثمان سالک زاده، محمد امین طارق، فضل کریم ایماق، پیرمحمد روحانی، مولوی محمد طاهر جوره، استاد محمد اکبری، مولوی یادگار سیفی، ملا تاج محمد مجاهد، ملا عبدالسلام راکتی، عبدالخالق حسینی پشه ای، محمد هاشم فولاد، مولوی شفیع الله نورستانی، حاجی امان الله اتمانزی، موسی خان هوتک، سناتور امان الله عظیمی، عبدالطیف مراد، څارنوال علی احمد خان، حاجی امان الله، حسین سنگردوست، جماهیر انوری، ملالی شینواری، شفیقه حبیبی، اصیلا وردک، وژمه فروغ، شهیلا فرید، پلوشه حسن، ماریا اکرمی، مولوی عبدالغنی، گلالی نور صافی، محمد داوودخان شهیدزوی، جمال الدین بدر، عبدالطیف ابراهیمی، مهتاب الدین طارق زارع، مومن ملاخیل و داکتر بشیر فاروق منحیث اعضای مجمع عمومی شورای عالی صلح تقرر حاصل نموده اند.

در این مراسم “محمد کریم خلیلی” رئیس شورای عالی صلح ضمن تشکر از اعتماد رئیس جمهور به وی و تلاش های رئیس جمهور در راستای برقراری صلح، گفت که امیدواریم کشتی طوفان زده کشور ما از وضعیت جنگ و ویرانی بیرون آید و به ساحل صلح، امنیت و رفاه برسد.

استاد خلیلی با تاکید بر اینکه ما از همه چیز بیشتر به صلح و پایان جنگ نیازمندیم، گفت که با تمام توان و نیروی خویش در راستای برقراری صلح و ثبات در کشور تلاش می کنیم. وی افزود که صلح نه به معنی امتیازدهی به مخالفان مسلح در حال جنگ است و نه به معنای تسلیم شدن مخالفین مسلح به دولت.

استاد خلیلی افزود: صلح یک بازی برد و باخت نیست تا دولت و مخالفان مسلح به آن تن در ندهند، صلح یک موفقیت برای هر دو طرف است و یک تعامل برد، برد است که بازنده ندارد و به تعبیر قرآن کریم صلح راهِ می باشد که خیر هر دو طرف در آن نهفته است.

رئیس شورای عالی صلح از تلاش های همه اعضای شورای عالی صلح بخصوص تلاش های شهید استاد برهان الدین ربانی که جانش را در این راه از دست داد و تلاش های مرحوم پیر سید احمد گیلانی قدردانی کرد.

استاد خلیلی گفت که پیوستن حزب اسلامی بدون تردید یک دستآورد مهم برای دولت و ملت افغانستان شمرده می شود.

وی ایجاد شفافیت را در تمام کارکردها و سطوح شورای عالی صلح مهم دانسته، گفت که شفافیت مالی، شفافیت در مذاکرات و موافقتنامه ها از مهمترین موضوعاتی است که ما روی آنها تمرکز خواهیم کرد.

رئیس شورای عالی صلح از رهبری حکومت و شخص رئیس جمهور تقاضا کرد که از شورای عالی صلح حمایت همه جانبه نمایند. وی افزود که بدون حمایت معنی دار، هماهنگ و انسجام یافته رهبری و مسئولان حکومت، شورای عالی صلح کاری را از پیش نخواهد برد.

وی همچنان خواستار حمایت رهبران جهادی، شخصیت های ملی و سیاسی، وکلای شورای ملی، جریان های سیاسی، جامعه مدنی، نهادهای مدافع حقوق بشر و حقوق زنان و تمام طیف های جامعه از شورای عالی صلح گردید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *