رئیس بانک مرکزی ایران: کاهش تدریجی نرخ ارز ادامه دارد

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته است، کاهش تدریجی و منطقی نرخ دالر با کاهش شدت تحریم‌ها و تداوم ثبات و کاهش نرخ در این بازار کلیدی در ماه‌های آتی ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرگزای خاورمیانه، رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: همچنین نظام تخصیص ارز با اولویت کالاهای اساسی و کنترل تخصیص‌های وارداتی، کنترل فروش ارز در بازار بانکی، کنترل فعالیت مرکز مبادلات ارزی به منظور کنترل نوسانات ارزی انجام گرفت.

وی هدایت اقتصاد به دوره کاهش تدریجی تورم را از رویکردهای فعلی بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: بازار ارز وارد فاز آرام و ثبات نسبی نرخ‌ها شده و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سفته‌بازانه از این بازار خارج شده که این مسئله در تصمیم‌سازی‌ها و پایداری هزینه‌ فایده طرح‌های تولیدی نیز تاثیر داشته به طوری که شواهدی از بازگشت مازاد اقتصاد به سمت فضای تولید به چشم می‌خورد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با کاهش نوسانات نرخ ارز و برقراری ثبات نسبی در بازار ارز در ماه‌های اخیر روبه‌رو بودیم، گفت: این مسئله نشان می‌دهد کاهش تدریجی و منطقی نرخ دالر با کاهش شدت تحریم‌ها و تداوم ثبات و کاهش نرخ در این بازار کلیدی در ماه‌های آتی ادامه می‌یابد.

سیف افزود: جلوگیری از گسترش سفته ‌بازی در بازارهای داخلی کماکان مورد اهتمام بانک مرکزی است و زمینه‌سازی تدریجی برای بازگشت به نظام ارز یکسان در سال آتی در برنامه میان‌مدت بانک مرکزی قرار دارد.

اظهارات روز جمعه رئیس کل بانک مرکزی ایران درباره کاهش تدریجی نرخ ارز در حالی مطرح می شود که وی روز سه شنبه ۲۴ سپتمبر ۲۰۱۳ در آستانه سفر حسن روحانی به امریکا و خوش بینی بازار نسبت به تحولات درباره روابط ایران و امریکا گفته بود: ” اجازه کاهش بیش از میزان فعلی را به نرخ دالر در بازار نمی دهیم”

سیف گفته بود: هیچ دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ دالر در بازار آزاد وجود ندارد و اصلاً منطقی نیست قیمت دالر بیشتر از این پایین بیاید، نرخ فعلی دالر در بازار نرخ کف است و بیشتر از این پایین نخواهد آمد.”

این اظهارات رئیس کل بانک مرکزی که ۲۹۰۰  تومان را نرخ کف بازار آزاد ارز می دانست به سرعت واکنش بازار را به همراه داشت و در حالی که همه گمانه زنی ها خبر از شکسته شدن بیشتر نرخ ارز می داد، دالر و سایر ارزها با رشد قیمت مواجه شدند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *