رئیس اجرایی حکومت سفرش به امریکا را نیمه تمام گذاشت

عبداللعهدکترعبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان که برای شرکت به نشست سالانه سازمان ملل متحد به امرکا رفته است، قرار است به دلیل شدت گرفتن ناامنی ها و سقوط شهر قندوز در شمال کشور، به کابل باز گردد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای عبدالله در راس یک هئیت عالیرتبه دولتی دو روز قبل وارد واشنگتن شد اما وی این سفرش را نیمه تمام می گذارد و به کشور باز می گردد.

آقای عبدالله با باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا پیشنهاد کرد که دلیل گسترش ناامنی ها و سقوط قندوز به دست طالبان نمی تواند که در نشست سالانه سازمان ملل به نیویارک بماند و باید زودتر از زمان معین به افغانستان باز گشت نماید.

با این حال مجیب الرحمن رحیمی، سخنگوی ریاست اجرایی حکومت افغانستان نیز تایید کرده که آقای عبدالله به خاطر وضعیت امنیتی کشور، این سفرش را در نیویارک نیمه تمام می گذارد.

قرار بود رئیس اجرایی حکومت، روز پنجشنبه (۹ میزان) به نمایندگی از افغانستان در هفتادمین نشست سازمان ملل متحد سخنرانی کند اما این سخنرانی شب گذشته به وقت محلی انجام شد.

آقای عبدالله در سخنانش از افغانستان به عنوان نمونه‌ای از یک ملت در حال گذار نام برد که در عین حال در معرض چالش‌ها و تهدیدهای متعددی به عنوان خط مقدم جنگ بین‌المللی علیه تروریسم و افراط‌گرایی قرار دارد.

او افزود که افغانستان قربانی این چالش‌ها و تهدید‌ها است و افغان‌ها خواستار راه‌حل‌هایی عملی، قابل اثبات و پایدار هستند.

رئیس اجرایی حکومت افغانستان بار دیگر ادعای کشورمان مبنی بر وجود پناهگاه‌ها و شبکه‌های حمایت‌کننده از تروریسم در خاک پاکستان را تکرار کرد و گفت ادامه این حمایت‌ها سبب بروز مشکلاتی در داخل افغانستان می‌شود.

او گفت که شبکه حقانی به عنوان عامل اصلی این مشکلات شناخته شده و خواست افغانستان در گذشته همواره برچیده شدن این شبکه بوده است.

آقای عبدالله افزود: “خواسته ما مشروع است، چرا که افغان‌ها قربانی عوامل تروریستی هستند، که از آن سوی مرز وارد افغانستان می‌شوند و شهروندان ما را بدون استثنا قربانی می‌کنند.”

رئیس اجرایی بار دیگر از پاکستان خواست به وعده‌هایی در مورد مبارزه با “ابزارهای شناخته‌شده تروریسم” که در ماه‌های گذشته به مقامات افغان داده است، عمل کند.

رئیس اجرایی افغانستان در بخش دیگری از سخنان خود به سقوط شهر قندوز به دست طالبان نیز اشاره کرد و گفت شماری از صدها شبه‌نظامی که به این شهر حمله کرده‌اند، جنگجویان خارجی هستند.

گفتنی که آقای عبدالله فردا چهارشنبه به کابل باز خواهد گشت.

Author

About Author