رئیس اجرائیه متعجب از بی خبری سیاسیون

12988054_1158614340871151_15311055_nسفر وزیر امور خارجه امریکا به کابل، اهداف عمده ای را به دنبال داشت؛ اما یکی از این اهداف، تمدید مدت کاری حکومت وحدت ملی بود که واکنش های زیادی به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا، روز شنبه هفته جاری به کابل آمده و در کنفرانس خبری از تمدید سه ساله کار حکومت وحدت ملی خبر داد.

این گفته ها اما واکنش های زیادی به دنبال داشت، محمد عمر داودزی، وزیر پیشین امور داخله کشور در تازه ترین واکنش خواهان برگزاری لویه جرگه قانون اساسی شده و از امریکا خواست که از روندهای قانونی و قانون مدار در افغانستان حمایت کند.

حلقه سیاسی داودزی با نشر اعلامیه ای گفته است که حکومت وحدت ملی بعد از دو سال خاتمه یافته و نیاز به برگزاری لویه جرگه است.

در عین حال، مجلس سنا نیز به گفته های جان کری واکنش نشان داده و روز گذشته اعلام کرده بود، تمدید مدت کاری حکومت وحدت ملی از سوی وزیر خارجه امریکا، مداخله رسمی در امور داخله کشور است.

امروز نیز نماینده گان به این اظهارات واکنش نشان داده و اظهار داشتند که هیچ کس حق ندارد در امورات داخلی کشور مداخله کند و اظهارات کری، مداخله در امور داخلی است.

اما این گفته ها از نظر داکتر عبدالله عبدالله، نوعی بی خبری سیاسیون کشور دانسته و از آنها خواست تا حداقل توافقنامه حکومت وحدت ملی را با جزئیات بیشتر مطالعه کنند و بعد از آن در این مورد اظهار نظر کنند.

عبدالله که امروز (۲۳حمل) در نشست شورای وزیران صحبت می کرد، افزود که سفر وزیر امور خارجه امریکا به کابل، پردستاورد بود.

به گفته وی، بعد از سفر و اعلام جان کری در مورد دوام حکومت وحدت ملی، شماری از سیاسیون که نقش مهمی در کشور دارند، اظهارات بدون آگاهی انجام دادند که گویا حکومت وحدت ملی بعد از دو سال پایان می یابد.

عبدالله با تاکید بر اینکه حکومت وحدت ملی به تمام تعهدات خود پایبند بوده و باید به جامعه جهانی پاسخگو باشد، از سیاسیون کشور خواست تا موافقت نامه های حکومتی به ویژه تشکیل حکومت وحدت ملی را به خوبی مطالعه کنند.

به باور رئیس اجرائیه، این شمار از سیاسیون تازه از واقعیت های کشور آگاه شده اند که این رویکرد آنها، او را متعجب ساخته است.

این در حالی است که بر اساس گفته های ابتدایی حکومت وحدت ملی، عمر این حکومت دو سال بعد از تاسیس بوده و در ختم این دو سال می بایست لویه جرگه ایجاد شده و تصمیم بر حکومت صدارتی گرفته شود که این گفته ها، حالا رنگ و بوی دیگری گرفته و عمر حکومت به صورت خودکار تمدید شده است

Author

About Author