رئیس اجرائیه خواستار تغییر نظام سیاسی شد

رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی خواستار تغییر نظام سیاسی کشور شده و اظهار داشت که دولت افغانستان باید زمینه را برای عملی شدن آن فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، داکتر عبدالله عبدالله امروز (۱۴سنبله) در نشست اختتامیه بورد مشترک نظارت و انسجام کشورهای کمک کننده در نشست بروکسل، اظهار داشت که برای عملی شدن تغییر نظام سیاسی، روند اصلاح نظام انتخابات و مقدمات برگزاری انتخابات پارلمانی با سرعت پیش برود.

داکتر عبدالله همچنین اظهار داشت که باید زمینه برای فراهم شدن برگزاری لویه جرگه نیز فراهم شود.

وی در این راستا، همکاری جامعه جهانی را موثر دانسته و اظهار داشت که ایجاد اصلاحات در حکومت داری خوب، نیازمند حمایت همه جانبه جامعه جهانی است.

داکتر عبدالله تصریح کرد که اصلاحات در حکومت یک پروسه تدریجی است که از چند سال به این سو ادامه دارد.

با این حال، افغانستان، اتحادیه اروپا و یوناما، برنامه های و صحبت های ارائه شده در نشست امروز را مفید و موثر دانسته و اکلیل حکیمی، وزیر مالیه و رئیس این نشست تاکید کرد که کابل در نشست بروکسل با دست پر اشتراک می کند.

وی در نشست خبری با حضور نماینده اتحادیه اروپا و یوناما گفت که گزارش افغانستان مورد رضایت طرف های کمک کننده قرار گرفته و این مساله کار را در نشست بروکسل و کسب قناعت کشورهای عضو ناتو برای ادامه کمک های شان سهولت می بخشد.

به گفته حکیمی، در خصوص جلب کمک های جامعه جهانی به ویژه ناتو، ۴۰ تعهد در راستای حقوق بشر، اصلاحات در قوانین، مبارزه با فساد و رسیدن به رفاه اقتصادی ارائه شده که در بسیاری از آنها دستاوردهای خوبی به دست آمده است.

وزیر مالیه اظهار داشت که حکومت وحدت ملی به بسیاری از تعهدات خود عمل کرده و انتظار می رود که کشورهای کمک کننده، کمک های آینده شان را نیز ثابت نگه دارند.

در عین حال، تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل گفت که دولت افغانستان در راستای تعهدات خود کارهای قابل قبولی انجام داده و روند اصلاحی در حالت پیشرفت قرار دارد

وی تصریح کرد که سازمان ملل به صورت همه جانبه از حکومت وحدت ملی حمایت کرده و تلاش دارد تا نظر کشورهای کمک کننده را برای ادامه کمک هایشان جلب کند.

این در حالی است که نزدیک به یک ماه دیگر نشست بروکسل به منظور ادامه کمک های مالی کشورهای عضو ناتو به افغانستان برگزار می شود.

اما شماری از کارشناسان معتقدند که حکومت وحدت ملی تا حال نتوانسته به بسیاری از تعهدات خود عمل کند.

Author

About Author

1 thought on “رئیس اجرائیه خواستار تغییر نظام سیاسی شد

  1. لویه جرگه همیشه ابزار بقا و دوام دستگاه حاکم بوده و هنوز تغیر نظام و تغیر سیستم در داخل نظام را تجربه نکرده است . نمایندگان مردم ! در لویه جرگه ها همیشه توسط دستگاه حاکم انتصاب و وتطمیع شده اند !
    لویه جرگهـ یک میکانیزم فرسوده ى قبیلوی و نمایشى است که بر حکم وفیصله هاى دو لت حاکم فقط مهر تأیید میکذارد !
    در موجودیت نمایندگان انتخابى مردم در شوراى ملى ، لویه جرگه جز مصارف بیهوده وضیاع وقت و تائید خواسته هاى دستگأه حاکم بوسیله هواخواهان و طرفداران انتصابى اش ، چیزى دیگرى نیست !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *