رئیس‌جمهور به چه کسی هشدار داد؟

رئیس جمهور غنی بعد از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری که با پیروزی وی همراه بود، هشدار جدی داد که نیروهای امنیتی به هیچ کسی اجازه نمی دهند که  با زور تفنگ در افغانستان حکومت کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کمیسیون انتخابات ظهر امروز (اول جدی) و بعد از نزدیک به سه ماه، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

در این نتایج، محمد اشرف غنی با کسب ۵۰.۶۴ درصد آرا، برنده اعلام شده و داکتر عبدالله با ۳۹.۵۲ درصد در جای دوم قرار گرفت.

اما ساعاتی پس از اعلام نتایج ابتدایی، رئیس جمهور غنی در یک سخنرانی تلویریونی گفت که بیش از این هیچ کسی به زور تفنگ بر مردم حکومت نخواهد کرد.

به گفته وی: “دیگر گسی از میله تفنگ بالای افغانستان حکومت کرده نمی‌ تواند. خیال‌ های خام که گویا کسی از میله تفنگ سر افغانستان حکومت کرده می‌ تواند، خیال و خواب است.”

رئیس جمهور از شخصی نام نبرد؛ اما افزود که “برخی ها خواهان حکومت موقت بودند” و به انتخابات باور نداشتند.

رئیس جمهور غنی از دسته های انتخاباتی خواست که قاعده بازی را بر اساس قوانین افغانستان رعایت کنند.

آقای غنی در حالی به دیگر دسته های انتخاباتی هشدار داد که هنوز فقط نتایج ابتدایی اعلام شده و کمیسیون شکایات انتخاباتی به صراحت گفته است که تمام شکایت ها مبنی بر اسناد را به صورت جدی بررسی می کند.

در همین حال، دسته انتخاباتی “ثبات و همگرایی ” به ریاست داکتر عبدالله عبدالله، نتایج ابتدایی انتخابات را تقلب آمیز خوانده و گفته است که آن را نمی‌ پذیرد.

همچنین رحمت‌الله نبیل، دیگر نامزد انتخابات می گوید که بی‌ گمان نتیجه بر آمده از دل تقلب، به هیچ‌ وجه برای ما و ملت افغانستان قابل قبول نبوده ‌و امری‌ است بحران‌ ساز.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *