دی مستورا امروز با هیات مخالف دولت سوریه دیدار می کند

108723_143دور جدید مذاکرات صلح سوریه روز دوشنبه در ژنو آغاز شد و فرستاده سازمان ملل به سوریه با هیات دولت این کشور دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با هیات دولت سوریه به ریاست بشار جعفری گفت: دیدار آتی ما روز چهارشنبه براساس آنچه که در قطعنامه شورای امنیت آمده است برگزار خواهد شد. دیدار ما با هیئت دولت سوریه مثبت و مفید بود. ما برخی مسائل را روز چهارشنبه بررسی خواهیم کرد. من شورای امنیت را در جریان پیشرفت حاصل شده در مذاکرات خواهم گذاشت و اگر مشکلی وجود داشت برای حل آن تلاش خواهیم کرد. مسئله اساسی که بر روی آن متمرکز خواهیم شد فراگیر بودن است و همگان باید آخرین تحولات را در نظر بگیرند.

دی میستورا درباره روند انتقال سیاسی گفت: باید به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و بیانیه ژنو درباره این مسئله رجوع کرد.

وی گفت: لیست کار برای ما بسیار مهم است و مسئله ساده‌ای نیست بلکه یک مسئله اصلی است. در قعطنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت درباره مسائل اساسی و انتخابات جدید صحبت شده است.

دی‌ میستورا درباره طرح “ب” گفت: من نمی‌دانم کسی طرحی به نام طرح ب در اختیار دارد یا خیر. من تنها از طرح “الف” آگاه هستم که فرصت و فشار بیشتری را به جامعه جهانی برای موفقیت مذاکرات سوریه و پایان خشونت در کشور می‌دهد. جایگزین موفقیت مذاکرات پشیمانی و بازگشت به درگیری است که از چند سال پیش آغاز شده است.

بشار جعفری، رئیس هیات دولت سوریه در ژنو پس از دیدار با دی میستورا اعلام کرد: دیدار ما مثبت و سازنده بود و ما بر اهمیت مذاکرات از نظر شکل و ظاهر تاکید کردیم. مذاکرات ژنو به این صورت است که دی میستورا ابتدا یک روز با هیات ما دیدار کرده و در روز دیگر با هیات مقابل دیدار می‌کند. ما روز چهارشنبه دیدار دیگری را با دی میستورا خواهیم داشت.

وی افزود: ما نظراتی را درباره مسائل اساسی برای حل سیاسی بحران به دی میستورا ارائه کرده‌ایم. ما خواهان مذاکرات بدون مداخله خارجی و بدون پیش شرط هستیم. خروج از چنین ادبیاتی نشان می‌دهد که کسانی هستند که برای به شکست کشاندن مذاکرات تلاش می‌کنند.

مذاکرات صلح سوریه روز دوشنبه در حالی آغاز شد که بحران در این کشور وارد ششمین سال خود شده و همزمان آتش بس در این کشور پس از تلاش‌های طرف‌ های بین‌المللی برقرار شده است.

خبرنگار المیادین در ژنو نیز اعلام کرد که در دیدار دی‌میستورا و هیئت دولت سوریه لیست کار بررسی نشد بلکه مذاکرات تنها به چارچوب کلی محدود شد و اختلافات میان مخالفان به دلیل مخالفت هیثم مناع، رئیس کمیته حقوقی مخالفان سوریه با شرکت در مذاکرات به دلیل عدم دعوت از کردها ادامه دارد.

هیئت دولت سوریه در این دیدار سندی را درباره مسائل اساسی برای حل سیاسی بحران سوریه به دی‌ میستورا ارائه کرد.

قرار است دی ‌میستورا امروز (سه شنبه) با هیئت مخالفان سوریه دیدار کند.

Author

About Author