دیپلمات‌های پیشین امریکا، از اومابا خواستند که با حسن روحانی وارد گفتگو شود

به دنبال اصرار اسرائیل بر اعمال فشارهای شدیدتر بر ایران، چند مقام پیشین ایالات متحده از اوباما خواستند که با رئیس جمهور آینده ایران وارد گفت‌وگو و تعامل شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، چند دیپلمات برجسته امریکایی در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس جمهوری، یادآور شده‌اند که انتخاب حسن روحانی که به تاریخ دوازدهم  اسد سال جاری  در تهران کار خود را شروع می‌کند، “فرصتی بزرگ” برای ایالات متحده است.

آنها در نامه خود نوشته‌اند: ما قویا به دولت شما توصیه می‌کنیم که از این فرصت برای ادامه مذاکرات دوطرفه و چندطرفه استفاده کند و از اقدامات تحریک‌آمیزی که می‌تواند راه تعامل با دولت آینده ایران را ببندد خودداری ورزد.

در نامه همچنین از کاخ سفید خواسته شده است که در توافق با حکومت ایران، امریکا خود را برای سبک کردن اقدامات تحریمی که اقتصاد ایران را فلج کرده است، آماده ساخته است

دیپلمات‌های پیشین امریکا در نامه خود گفته‌اند که حسن روحانی نسبت به رقیبان خود، از سیاستی متعادل پیروی می‌کند که از هم‌اکنون با کارشکنی و خصومت مخالفان روبرو شده است.

 آنها هشدار داده‌اند: باید مواظب باشیم به اقداماتی دست نزنیم که موضع رئیس جمهور تازه را در برابر مخالفان تندرو و افراطی در حکومت ایران تضعیف کند.

دیپلمات‌های مریکایی گفته‌اند که از این حقیقت آگاه هستند که آقای روحانی در نظام جمهوری اسلامی قدرت محدودی دارد، اما در هرحال باید از این فرصت بهره گرفت و امکانات او را آزمود.

در میان امضاکنندگان این نامه، دیپلمات‌های سرشناسی هستند که پیش از این مقامات مهمی بر عهده داشتند، مانند: تامس پیکرینگ، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل، آن ماری سلاتر، از مشاوران برجسته‌ی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین و لاری ویلکرسن، سرپرست تیم همکاران کالین پاول، وزیر خارجه اسبق ایالات متحده.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌گوید که ایران به “خط قرمز” پرونده اتمی نزدیک می‌شود.

این نامه تنها یک روز پس از آن منتشر می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هشدار داد که دولت او “شاید پیش از ایالات متحده” درباره مقابله با ایران تصمیم بگیرد.

نخست وزیر اسرائیل، حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران، را فریبکار و “گرگی در جامه میش” دانست که قصد دارد “با لبخند ایران را به سوی تهیه بمب اتمی” هدایت کند. نتانیاهو پیش از این گفته بود که برای سیاست اسرائیل اظهارات ساده و صریح محمود احمدی‌نژاد مفیدتر است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *