دیدبان حقوق بشر خواستار تصویب قانون منع خشونت علیه زنان شد

دیدبان حقوق بشر از حکومت “افغانستان” خواسته است که قانون منع خشونت علیه زنان را تصویب کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این نهاد در گزارش  پانزده صفحه‌یی به ریاست جمهوری کشور از حکومت این کشور خواسته است تا طرح جدید و موثر را برای بهبود استخدام پولیس زن فراهم و مصئونیت کاری  برای بانوان در نهادهای امنیتی را ایجاد کند.

 لیسلی جزنتولز، رئیس اجراییوی دیدبان حقوق بشر گفته است که رئیس جمهور کرزی در سال ۲۰۰۹ قانون منع خشونت علیه بانوان را امضاء کرده بود، وی تاکید کرده است که کرزی به تعهد خود مبنی بر جلو گیری از اعمال خشونت علیه زنان و ازدواج های زیر سن جامعه باید عمل بپوشاند.

وی گفت: “آقای کرزی با اجرا کردن این قانون می تواند یک میراث بزرگ برای بانوان افغانستان از خود برجا بگذارد”.

دیدبان حقوق بشر، از رئیس جمهورکرزی خواسته است تا به تعهداتش برای تامین حقوق زنان که در نشست توکیو نیز بر آن تاکید کرده بود عمل کند.

در این گزارش پیامدهای ناگوار، ازدواج های اجباری زیر سن از نگاه اقتصادی و صحی آن بررسی و بیان شده است و از دولت خواسته شده تا کمپاینی را از طریق رسانه ها درباره‌ء پیامدهای ناگوار آن، راه اندازی کند.

در این گزارش آمده است که دولت افغانستان باید از سن ازدواج که برای بانوان هژده سال تعیین شده است پشتیبانی کند و خلاف ورزی از آن را جرم شمارد، و همچنان گفته شده است که نهادهای مدافع حقوق زنان در هر ولایت ایجاد گردد تا بانوان از خشونت های که برضد آنها  صورت میگیرد به این نهادها مراجعه کنند.

در همین حال، ریاست جمهوری گفته است که این گزارش را دریافت کرده و زیر بررسی دارد، اما درباره‌ء انتقادات و پیشنهادهای دیدبان حقوق بشر از ازدواج های زیر سن و نبود مصئونیت بانوان در افغانستان چیزی نگفته است.

طرح قانون منع خشونت برضد زنان در بیست و نهم سرطان سال ۱۳۸۸ بر بنیاد یک فرمان تقنینی رئیس جمهور در چهار فصل و چهل و چهار ماده نافذ شد.

اما اخیرأ این قانون در مجلس نمایندگان جنجالی شده و از بحث مجلس خارج ساخته شد.

با آنکه چندین هفته از آن می گذرد، اما هنوز سرنوشت این قانون در میان کمیسیون های هژده گانه‌ء مجلس نماینده گان نامعلوم است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *