دیدار وزرای خارجه افغانستان و هند در کابل

ضرار احمد عثمانی وزیر امور خارجه کشورمان، قبل از ظهر روز چهارشنبه (۱۹ سنبله) با خانم سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند در کابل دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر خارجه هند صبح روز چهارشنبه به منظور افتتاح ساختمان جدید سفارت آن کشور در کابل، ملاقات با کرزی و برافراشته شدن بزرگترین پرچم افغانستان به کابل آمده بود.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن خوش آمدید و ابراز خرسندی از دیدار با وزیر امور خارجه هند، با یاد آوری از روابط دوستانه و تاریخی میان دو کشور، همکاری های مردم و دولت هند به افغانستان طی سیزده سال گذشته در بخش های فرهنگی، اقتصادی، انکشافی و امنیتی مهم  و ارزنده دانست.

 آقای عثمانی گفت هند از اعمار پروژه های بند سلما، ساختمان پارلمان افغانستان، شبکه انتقال برق از کشور های همسایه، اعطای بورسیه های تحصیلی به جوانان کشور، تاسیس انستیتوت ملی معادن، تأسیس دانشگاه زراعتی قندهار و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان نقشه خوبی را بازی کرده است.

وی افزود، هند با روابط دوستانه و تاریخی و مساعدت های سخاوتمندانه اش درآوردن ثبات و امنیت در افغانستان طی سیزده سال گذشته، از جایگاه خاصی نزد مردم و دولت جمهوری اسلامی افغانستان برخوردار می باشد.”

 آقای عثمانی در ادامه سخنانش افزود:” با امضای موافقتنامه استراتیژیک میان افغانستان و هند، حالا یک چارچوب قابل اطمینان برای توسعه و همکاری های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی برای آینده دو کشور آماده شده است و امیدوارم روابط دو کشور روز به روز گسترش یافته و در روشنی این روابط مردمان دو کشور به صلح و رفاه بیشتری دست یابند.”

 همچنین وزیر امور خارجه هند با اظهار سپاس از پذیرایی گرم رئیس جمهوری افغانستان و وزارت امورخارجه، همکاری با دولت و مردم افغانستان را از مسئولیت های اصلی کشورش دانسته گفت:” ثبات و بهبود وضعیت در افغانستان برای دولت و مردم جمهوری هند از اهمیت ویژه ی برخوردار است.

در این دیدار وزیر امور خارجه هند از ادامه همکاری های کشورش به افغانستان در همه عرصه ها اطمینان داد.

 خانم سوشما سواراج با اشاره به انتخابات افغانستان اظهار داشت:”هر دو کاندید ریاست جمهوری دوست های خوبی ما هستند و هر کدام که برنده انتخابات باشند دولت هند با آنان همکاری خواهد نمود.”

وزرای امور خارجه هر دو کشور تروریزم را تهدید جدی برای امنیت منطقه و کشور های شان دانسته و بر ادامه همکاری های مشترک در جهت مبارزه با این پدیده شوم تأکید کردند.

قابل یاد آوری است وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم افتتاح ساختمان جدید سفارت هند در کابل نیز اشتراک کرد.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *