دیدار مقامات افغانستان و پاکستان در باره گذرگاه تورخم

افغانستان و پاکستانمقام های افغانستان و پاکستان، پیرامون تنش های اخیر در گذرگاه تورخم امروز دوشنبه (۳۱ جوزا) در اسلام پاکستان دیدارکردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، «حکمت خلیل کرزی» معین سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان بنابر دعوت «سرتاج عزیز» مشاور صدر اعظم پاکستان در امور بین الملل، در رأس یک هیئت بین الوزارتی عازم پاکستان شد.

هیات افغانستانی متشکل از مقام های ارشد ملکی و نظامی هستند در این سفر هیات کشورمان با همراهی داکتر عمر زاخیلوال نماینده خاص رئیس جمهور و سفیر افغانستان در پاکستان، با «اعزاز احمد چوهدری» معاون وزارت امور خارجه پاکستان دیدار کردند.

وزارت امور خارجه کشور اعلام کرد که این دیدار در یک فضای دوستانه و با یک آجندای سازنده، برای رفع نگرانی های دو طرف در پیوند با تنش های اخیر در گذرگاه تورخم، صورت گرفت.

حکمت کرزی تخطی های گوناگون پاکستان را، به شمول اعمار تأسیسات و پوسته های تلاشی در داخل قلمرو افغانستان در انگور هده، غلام خان و کوه خواجه خضر، با «چوهدری» معاون وزارت امور خارجه پاکستان مطرح کرد و همچنین معین سیاسی وزارت امور خارجه اعتراض شدید افغانستان را نسبت به حملات پیهم بی موجب توپخانه یی پاکستان بالای قریه جات افغانستان ابراز نمود.

مقامات دو کشور برای جلوگیری از وقوع مجدد همچو حوادث، توافق کردند تا یک میکانیزم مؤثر را برای مشوره و همآهنگی مسائل مورد نگرانی و علاقه مشترک ایجاد نمایند و این میکانیزم برای ملاحظه و منظوری، به رهبری هردو کشور که قرار است در حاشیه نشست آینده سازمان همکاری‏های شانگهای در تاشکند-ازبکستان باهم ملاقات نمایند، پیشنهاد خواهد شد.

در این دیدار، روی احترام به حاکمیت متقابل و تعهد به اصول عدم مداخله، عدم تجاوز و روابط خوب همسایگی تأکید صورت گرفت. هردو جانب اذعان داشتند که ثبات، امنیت و رفاه افغانستان وابسته به ثبات، امنیت و رفاه پاکستان و بر عکس آن میباشد. افزون بر این، جانب افغانستان خاطر نشان ساخت که در مبارزه علیه تروریزم نباید میان تروریستان خوب و بد تفکیک صورت گیرد. در ضمن، افغانستان و پاکستان باید در راستای شکست تروریزم همکاری نموده و به حمایت منطقه‏ای تروریزم نقطه پایان بخشند.

Author

About Author